Riksrevision söker lönehandläggare till HR-enheten

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta i en verksamhetsnära roll med många kontaktytor i en viktig funktion? Vi erbjuder ett självständigt arbete i en utvecklande miljö där vi har stort fokus på service och att förbättra verksamhetens processer och metoder.

Vi behöver nu förstärka vår HR-enhet med ytterligare en lönehandläggare som kommer arbeta brett med hela processen för löneutbetalningar, statistik samt personaladministration.

Riksrevisionen är en myndighet under riksdagen med ca 320 anställda bidrar till utvecklingen av den statliga verksamheten och våra granskningar leder ofta till diskussion, beslut och förändring, som faktiskt påverkar medborgarna.

Arbetsuppgifter
HR-enheten har ett strategiskt uppdrag att samordna den övergripande arbetsgivarpolitiken, i syfte att vara en attraktiv arbetsgivare. Vi arbetar även operativt genom att vara ett löpande stöd till chefer och medarbetare i frågor som bland annat handlar om kompetensförsörjning, arbetsrätt, rekrytering, arbetsmiljö, rehabilitering och löneadministration. HR-enheten består av 8 medarbetare, varav en lönehandläggare.

I rollen som lönehandläggare arbetar du huvudsakligen med löneadministration och löneutbetalningar i lönesystemet Unit4 ERP. Du registrerar och kontrollerar löneunderlag och har hand om hela kedjan från inregistrering till löneutbetalning.  Rollen som lönehandläggare innefattar även personaladministration såsom att skriva anställningsbeslut, att administrera pensionsärenden, samt att ta fram rapporter och statistik. Arbetet innebär en hög grad av självständighet men också ett nära samarbete med såväl övriga medarbetare på HR-enheten som ekonomienheten. Som lönehandläggare förväntas du kunna arbeta såväl självständigt som i grupp.

Din bakgrund
Vi söker dig som har en akademisk- eller KY/YH utbildning löneadministration eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Du har minst två års erfarenhet av löneadministrativt arbete och har god systemvana inom lönesystem. Du är kunnig inom arbetstids- och lönefrågor samt är van att tolka och tillämpa lagar och kollektivavtal. Det är meriterande om du har erfarenhet av lönesystemet Unit4 ERP och tidigare har arbetat på myndighet. Du behöver även kunna uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift.

Dina personliga egenskaper
I rollen som lönehandläggare har du daglig kontakt med myndighetens medarbetare och våra chefer. Detta ställer krav på att du har hög integritet och kan hantera känslig information. Vi ser gärna att du är van att arbeta strukturerat och har en förmåga att arbeta med flera parallella arbetsuppgifter. I rollen arbetar du självständigt men också tillsammans med övriga kollegor vilket gör att det är viktigt att du har en god samarbetsförmåga. Du ska vara en noggrann, öppen och serviceinriktad person. Då du har många interna kontakter är det även viktigt med en god kommunikativ förmåga.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt om anställningen 
Anställningen är ​tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning​. Tillträde sker enligt överenskommelse.   

Vi arbetar sedan augusti 2020 i ett aktivitetsbaserat kontor på Sankt Eriksgatan 117 i Stockholm, med ett rikt utbud av restauranger och butiker i närheten samt i anslutning till det nya området Hagastaden. Lokalerna är nyrenoverade, ljusa och erbjuder goda möjligheter till såväl tyst arbete som samtal och möten med kollegor. 

Inom ramen för din anställning finns möjlighet att ingå en överenskommelse som ger dig möjlighet att arbeta på distans hemifrån upp till två dagar i veckan. 

Skicka in din ansökan med CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 2023-02-28.  

Mer information om anställningen 
Vill du veta mer om tjänsten kontakta Anette Bäck, enhetschef, 073-445 21 80. 

Mer information om hur det är att arbeta hos Riksrevisionen hittar du på vår webbplats.  

Fackliga representanter 
Lena Lakso, Saco-S/Riksrevisionen, 08-5171 4155. 

Anders Verf, ST/Riksrevisionen, 08-5171 4083. 

Om Riksrevisionen 
Riksrevisionen är en myndighet under riksdagen med uppdrag att genomföra oberoende granskning av statens verksamhet. Vår uppgift är att bedöma resultatet av statliga insatser, om skattepengar har använts effektivt och om myndigheter har redovisat sin verksamhet på ett rättvisande sätt. Resultatet av våra granskningar får ofta uppmärksamhet och ligger till grund för debatt och beslut om förändring i viktiga samhällsfrågor. Vi företräder också Sverige som nationellt revisionsorgan och bedriver utvecklingssamarbeten med revisionsmyndigheter i Afrika, Asien och östra Europa.

Kontaktpersoner på detta företaget

Avdelningschef Gina Funnemark
08-5171 4044
Avdelningschef Per Johansson
08-5171 4288
Avdelningschef Anna Hagberg
08-5171 4222
Ylva Hilberth, HR-specialist
08-5171 4093
Carl-Gustav Gullstrand, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4316
Nina Gustafsson Åberg, ST/Riksrevisionen
08-5171 4054
Per Dackenberg, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4272
HR- specialist Paulina Eklund
08-5171 4065
HR-specialist Susanna Burman
08-5171 4093
Henrik Söderhielm, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4469

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksrevisionen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 februari 2023
  • Ansök senast: 28 mars 2023

Besöksadress

Nybrogatan 55 11490 Stockholm
None

Postadress

Nybrogatan 55
Stockholm, 11490

Liknande jobb


Administratör

Administratör

25 mars 2024