Rymden anropar en informationshanterare

Rymden anropar en informationshanterare

Arbetsbeskrivning

Beskrivning
Rymdstyrelsen söker en informationshanterare som kan arbeta både operativt och strategiskt med informationshantering samt vill vara med att digitalt utveckla vår verksamhet.

Arbetsuppgifter
I rollen som informationshanterare har du det övergripande ansvaret för diarieföring, arkiv och annan hantering av inkommande och utgående handlingar. Du leder arbetet med att samla in, organisera och lagra information så att den kan användas på ett ändamålsenligt och kontrollerat sätt. Du förväntas göra bedömningar och prioriteringar av information. Du arbetar med hela myndighetens ärenden och gör kvalitetsgranskningar. I ansvaret ingår också att informera, utbilda och stödja i informationshanteringen på myndigheten.

Förutom diarium och arkiv kommer du också att leda implementeringen av myndighetens dokumenthanteringsplan samt övergången till dokumenthantering i Sharepoint.

Myndigheten kommer att utveckla ett intranät under närmsta tiden, ett arbete som du kommer att vara delaktig i.

Generellt har du en viktig roll för att vidareutveckla myndighetens förvaltningskultur.

Tjänsten är organisatoriskt placerad vid myndighetens verksamhetsstöd med cirka tio anställda som har kompetens inom arkiv och registratur, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet, it och HR. Du rapporterar till stabschefen.

Kvalifikationer
Du har:

- minst gymnasieexamen
- erfarenhet av att arbeta som registrator, dokumentstrateg, arkivarie eller liknande i offentlig verksamhet
- kunskap om offentlighet och sekretess, samt de lagar och förordningar som styr informationshantering i offentlig verksamhet
- god kompetens i digitala arbetssätt
- god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift
- svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av driva utvecklings- och förändringsarbete inom registratur och arkiv
- erfarenhet av arbete i en mindre organisation
- relevant högskoleutbildning
- genomförda utbildningar eller fortbildningar i diarium, informations- och/eller arkivhantering
- erfarenhet av att utveckla digitala arbetssätt
- erfarenhet av diarieföring i ärende- och dokumenthanteringssystemet Platina

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är självgående, tar ansvar för din uppgift och driver processer framåt. Du tar initiativ när du identifierar att något behöver åtgärdas och du arbetar strukturerat med hög kvalitetsstandard. Som person är du smidig och genom din kommunikativa förmåga, bidrar du till framgångsrik dialog och gott samarbete.

Vi ser gärna att du har kunskap om eller intresse för vår verksamhet inom rymdfrågor.

Villkor
Anställningen är tillsvidare och på heltid med tillträde snarast möjligt. Sex månaders

provanställning kommer att tillämpas. Tjänsten är placerad i Solna.

Kontakta oss

Sofia Johansson, stabschef, tel: 08-409 077 94

Vilgot Claesson, Saco-S, tel: 08-409 077 75

ST-medlemmar representeras hos oss för närvarande centralt av Fackförbundet, tel: 0771-55 54 44

Ansökan

Välkommen med din ansökan innehållande ett personligt brev och CV senast 2024-04-01 Beskriv på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Tjänsten kräver svenskt medborgarskap. Du söker tjänsten genom vårt rekryteringsstöd. Märk din ansökan med ärendenummer 2024-00089.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Stabsavdelningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 mars 2024
  • Ansök senast: 1 april 2024

Liknande jobb


Informationssäkerhetsspecialist

Informationssäkerhetsspecialist

27 mars 2024

22 februari 2024

15 februari 2024