Säkerhetsrådgivare inom operativ säkerhet

Säkerhetsrådgivare inom operativ säkerhet

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 230 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Råd, stöd och service
Som säkerhetsrådgivare kommer du att tillhöra området operativ säkerhet, vars uppdrag är att utföra det taktiska och operativa säkerhetsarbetet inom Försäkringskassan samt stödja hela organisationen i säkerhetsfrågor. Viktiga arbetsområden är:


• Stöd till chefer och medarbetare i kundmötesorganisationer, övriga funktioner och projektverksamhet inom samtliga säkerhetsområden
• Utbildning och information
• Incidenthantering

I din roll som säkerhetsrådgivare ger du råd och stöd till chefer samt medarbetare på olika nivåer inom samtliga säkerhetsområden (informationssäkerhet, medarbetarskydd, fastighet och egendom). Du arbetar med att medvetandegöra och höja kunskap om viktiga säkerhetsfrågor, bland annat genom att genomföra och ta fram underlag till utbildningar och informationer. Du arbetar även med hantering av säkerhetsincidenter i rollen som incidentutredare.

Vid eventuella hot och våldssituationer stödjer du chefer när det gäller hotbildsbedömningar och med att ta fram eventuella förslag till säkerhetshöjande åtgärder. Du kommer även att arbeta med krisberedskaps- och kontinuitetsfrågor. I tjänsten ingår även schemalagt jourarbete när du bemannar myndighetens stödtelefon vid akuta säkerhetshändelser. Denna arbetsuppgift medför arbete utanför ordinarie arbetstid.

Området består av ca femton medarbetare som sitter placerade på flera orter. Du kommer arbeta tillsammans med dina kollegor på aktuell ort, men också övriga kollegor över hela landet. Resor ingår i tjänsten. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som:


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har erfarenhet av säkerhetsarbete
• har mycket god samarbetsförmåga och kan skapa goda relationer såväl utåt mot organisationen som inom den egna gruppen
• kan förstå och analysera komplexa frågor samt har ett gott omdöme
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt samt god förmåga att planera ditt arbete
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har en stödjande inställning med förmåga att ta fram såväl brister som att motivera till förbättringar
• har god kommunikativ förmåga, både i tal och skrift
• har körkort för personbil

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet av att genomföra informationer och utbildningar
• erfarenhet av arbete med säkerhetsområdena kris och kontinuitet

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Placering i Malmö. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Yrkesrollen för tjänsten är verksamhetsspecialist, inriktning säkerhet.

För kännedom planeras intervjuer under rekryteringsprocessen att genomföras i Malmö under vecka 51.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs



Kontaktpersoner
Chef: Anna Malmborg, tel 010 117 60 20 (för frågor om tjänsten): HR-specialist: Linnea Haglund, tel 010 118 32 79 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Carolina Mancho, tel 010 116 28 80, Saco-S: Karoline Mellgren, tel 010 116 93 36, Seko: Johanna Grundström, tel. 010 115 30 44

 

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 4 december 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 november 2022
  • Ansök senast: 4 december 2022

Liknande jobb


Säkerhetssamordnare - Skövde

Säkerhetssamordnare - Skövde

18 april 2024

Beredskapssamordnare

Beredskapssamordnare

17 maj 2024

16 maj 2024

15 maj 2024