Säkerhetsstrateg till Lekebergs kommun

Arbetsbeskrivning

Unga, expansiva Lekeberg är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. Mångfald, integration och jämställdhet är obligatoriska faktorer i alla beslut. Lekebergs kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetar- och ledarskapet präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.
Vi har landsbygdens fördelar med attraktivt boende i naturliga miljöer, ett rikt kultur- och fritidsliv, bra företagsklimat och vi satsar på skolan. Inom vård- och omsorg jobbar vi för trygghet, valfrihet och respekt.
I Lekebergs kommun ska du kunna leva ditt liv som du vill utifrån din bakgrund, nutid och framtid. Med goda kommunikationer är det aldrig långt till det större utbudet i storstaden.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar. Vill du vara med på resan?

Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se




ARBETSUPPGIFTER
Lekebergs kommun söker en säkerhetsstrateg som vill leda och utveckla kommunens arbete med skydd, säkerhet och systematiskt brandskyddsarbete. Som säkerhetsstrateg inom Lekebergs kommun kommer du att vara en strategisk resurs i kommunens arbete med trygghets- och säkerhetsfrågor samt krisberedskap.

I tjänsten ingår ett övergripande ansvar för att samordna kommunens arbete med säkerhetsskydd enligt lagar och förordningar, internt skydd, riskhantering, planering av samhällsskydd samt brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete.
Du förväntas i stor utsträckning kunna bidra till att förbättra och utveckla våra arbetsmetoder och rutiner inom området. Du ska kunna formulera väl avvägda rekommendationer och fungera som sakkunnig både i kontakten med förvaltningarna och förtroendevalda.

I din roll kommer du även att:
- ansvara för kommunens tekniska säkerhetssystem, t ex. lås, inbrottslarm, kameraövervakning, passagesystem och samordning av systemen i kommunen.
- vara avtals- och kvalitetsansvarig inom säkerhetsområdet med upphandlade leverantörer, t ex. bevaknings och larmcentralsavtal, tekniska säkerhetssystem och arbeta kvalitetsinriktat i din uppföljning av entreprenörerna.
- vara ett kvalificerat stöd till såväl verksamheterna som de förtroendevalda så att säkerhetsarbetet i kommunen får en bra struktur byggt på analys och genomförs systematiskt i linje med gällande styrdokument.
- ta fram styrdokument, handlingsplaner och rapporter inför politiskt beslutsfattande.
- ansvara för kommunens försäkringsfrågor och leda säkerhetsgruppen i kommunen.

Förutom dessa arbetsuppgifter kommer du att leda och samordna möten, projekt och utredningar inom ditt ansvarsområde. Självklart kommer du att bistå Lekebergs kommun med omvärldsorientering och kompetens inom ditt ansvarsområde.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
- har lämplig utbildning på högskola eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- har relevant utbildning inom säkerhetsområdet
- har minst 3 års arbetslivserfarenhet inom säkerhetsområdet
- har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
- har körkort med behörighet B
Det är meriterande med erfarenhet från relevanta områden inom offentlig verksamhet.

Vi vill att du har god omvärldskunskap och följer den tekniska utvecklingen inom området, samtidigt som du har förståelse och acceptans inför att arbeta i politisk styrd organisation där fokus ligger på mål och resultatstyrning. Du har också en förståelse för vad det innebär att arbeta i en liten kommun där du förväntas att hantera både strategiska frågor såväl som att arbeta operativt.
Som person är du tydlig och strukturerad med en analytisk förmåga. Du gillar att samarbeta med olika aktörer och har ett helhetsperspektiv i ditt arbete.

ÖVRIGT
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf måltidschef Anna Brorsson
0585-48889
Administrativ chef Gustav Olofsson
0585-489 66
Måltidschef Anna Brorsson
0585-488 89

Sammanfattning

Besöksadress

71681 Fjugesta
None

Postadress

Bangatan 7, 716 31, Fjugesta
FJUGESTA, 71631

Liknande jobb


Beredskapssamordnare

Beredskapssamordnare

17 maj 2024

16 maj 2024

15 maj 2024

18 april 2024