Sakkunnig till Utbildningskontoret

Sakkunnig till Utbildningskontoret

Arbetsbeskrivning

KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA
Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid.

Nu söker vi dig som vill bli en del av vårt härliga och kompetenta team på Staben på Utbildningskontoret! Vi söker en sakkunnig med inriktning skolval, som också kommer att arbeta med skolpliktsbevakning, oroande skolfrånvaro och interkommunal ersättning. Är detta områden du tycker är intressanta och viktiga? Då kan det här vara rätt tjänst för dig.

Vilka är vi?

Utbildningskontoret är den del av kommunens utbildningsorganisation där man arbetar med frågor inom förskola, grundskola, fritidshem, särskola, gymnasieskola och fritidsgårdar.

Tjänsten som sakkunnig är placerad i Staben som är en av fyra avdelningar som fungerar som stödfunktion till Utbildningskontorets kärnverksamhet.

Stabens huvuduppgift är att bidra till att de administrativa funktionerna och rutinerna fungerar så bra som möjligt så att chefer och medarbetare ute i våra olika verksamheter och på kontoret ska kunna fokusera på ledarskap, lärande och undervisning.

Kontoret ger stöd till verksamheterna samt service till kommunens medborgare. På kontoret finns avdelningar för administration, ekonomi, forskning och utveckling, ledning och stab samt central barn- och elevhälsa.

Dina arbetsuppgifter

Som sakkunnig delar du ditt uppdrag mellan att utreda och skriva fram ärenden till nämnden, fungera som sakkunnigstöd till verksamhetschefer samt utföra utredningsuppdrag utifrån verksamhetens behov. Som sakkunnig är det även du som genomför muntliga framställningar inför nämnd.

Som sakkunnig med inriktning skolval lägger du ca 50% av din tjänst på att arbeta med skolvalet, där ingår även ett utvecklingsarbete för att hantera skolbyten. I denna del ingår även att arbeta med prognosarbete för grundskola och grundsärskola. Du samarbetar med placeringshandläggarna och med kollegor med andra funktioner på kontoret.

Resterande del av din tjänst arbetar du med skolpliktsbevakning och oroande skolfrånvaro i samverkan med Centrala barn- och elevhälsan. Du arbetar med utredningar inom området, analyserar, skriver rapporter och omvärldsbevakar.

Du har det övergripande ansvaret för interkommunal ersättning (IKE) där du som expert hanterar olika sakfrågor. 

Vem är du?

Vi söker dig som har akademisk utbildning på minst kandidatnivå med pedagogisk- eller statsvetenskaplig inriktning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av övergripande arbete inom skolområdet och har du arbetat med skolval ser vi det som meriterande.

Vi ser det också som meriterande om du har arbetat inom offentlig förvaltning, gärna med administrativ erfarenhet från skolområdet. Du har god vana av att använda digitala verksamhetssystem och program.

Vidare är du van vid och trivs bra med att samarbeta med olika funktioner och är även bekväm med självständigt arbete. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram på bästa sätt.

Arbetet ställer höga krav på noggrannhet, integritet och rättssäkerhet. Som person är du strukturerad och lägger stor vikt vid att nå uppsatta mål. 

Du ser helheten samtidigt som du är noggrann med detaljer och har förmåga att behålla professionalitet även under utmanande omständigheter. Du arbetar strategiskt och har verksamhetsfokus och brinner för att alla barn och elever ska lyckas i skolan.

Du uttrycker dig mycket väl i både tal och skrift på svenska och har god datorvana.

Välkommen med din ansökan!

Information om tjänsten

Antal lediga tjänster: 1
Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid
Tillträdesdatum: Snarast möjligt eller enligt överenskommelse
Arbetstid: Dag
Sista ansökningsdatum: 5 juni
Kontakt: Verksamhetschef Elisabeth Stärner på 011-15 18 37, elisabeth.starner@norrkoping.se, eller rekryteringsspecialist Anna-Therése Dijak, på 011-15 30 43, anna-therese.dijak@norrkoping.se


Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen.

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Norrköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 maj 2022
  • Ansök senast: 5 juni 2022

Postadress

Förvaltningshuset Rosen Trädgårdsgatan 21
NORRKÖPING, 60242

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024