Samordnare för kvalitets- och verksamhetsutveckling på Socialstyrelsen

Arbetsbeskrivning

Socialstyrelsen har en viktig roll att med samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styra, stödja och utveckla hälso- och sjukvården, tandvården och socialtjänsten.

Till avdelningen för kunskapsstyrning för hälso- och sjukvården söker vi nu en samordnare för kvalitets -och verksamhetsutveckling. Avdelningen är under utveckling, växer och förnyas. Vår målsättning är att ha en modern organisation med metoder och processer som ger oss möjlighet att förbättra vårdens kapacitet och kvalitet. 

Din huvuduppgift blir att arbeta med att stödja avdelningschefen rörande kvalitetsutveckling och verksamhetsutveckling. Tjänsten är placerad i avdelningschefens stab och kan även innehålla andra typer av stödjande uppgifter till avdelningen.

Avdelningens uppgift är kunskapsstyrning för hälso- och sjukvården. Vi tar fram nationella riktlinjer, kunskapsstöd och vägledningar till stöd för beslutsfattare och personal. Vi utfärdar nationella screeningrekommendationer och fattar beslut om nationellt högspecialiserad vård, främjar organdonation, bekämpar psykisk ohälsa samt säkerställer bra utbildningar för läkare som tränas till specialistkompetens. Vi har också nationella uppdrag kring förbättrad patientsäkerhet och beredskapsfrågor för hälso- och sjukvården. Då avdelningschefen är regeringens Chief Medical Officer och Chief Nurse and Midwifery Officer finns här hanterar vi också vissa internationella frågor.

  

Vi söker dig som vill:


• vara drivande i att utveckla avdelningens verksamhet och arbetssätt.
• kartlägga, utveckla och följa upp avdelningens och enheternas processer
• samordna framtagande av rutiner och styrdokument vara aktiv inom myndighetens olika nätverk kring dessa frågor.


Vi vill att du har


• akademisk examen inom organisations- och verksamhetsutveckling, förvaltning, ekonomi eller annan relevant utbildning inom hälso-och sjukvård.
• minst 3 års aktuell arbetslivserfarenhet av verksamhets- och processutveckling.
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska språket i både tal och skrift.
• stor förståelse av möjligheterna med digitala arbetssätt.

För att lyckas i rollen behöver du ha mycket god samarbetsförmåga. Du är noggrann, strukturerad och kan arbeta självständigt och målinriktat. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 
Det är meriterande om du har


• erfarenhet av arbete på myndighet
• kännedom om verksamhetsledningssystem
• erfarenhet av projektledning
• erfarenhet av arbete inom hälso- och sjukvård.
• erfarenhet av utveckling av digitala arbetssätt

 

Anställningsinformation

Anställningen är tillsvidare på heltid med provanställning på sex månader. Placeringen är på Avdelningen för kunskapsstyrning för hälso- och sjukvården.

Din tjänstetitel är utredare.

I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Du behöver inte skicka med något personligt brev. Välkommen med din ansökan senast 2022 09 11. 

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta Åsa Welin eller Magdalena Ädelroth. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Johanna Kollander. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Frida Ranft för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

 

 


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 augusti 2022
  • Ansök senast: 11 september 2022

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024