Samordnare för nationellt uppdrag om EU medborgare

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i regionen och samordnare för det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som rör miljö, natur, arbetsmarknad, kompetensförsörjning, näringsliv, social utveckling, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration, infrastruktur och bostäder.

Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktigt hållbar utveckling i Stockholms län – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas. Bredden i vårt uppdrag ger våra 450 medarbetare intressanta och varierande arbetsuppgifter, goda möjligheter att utvecklas samt möjligheten att bidra till en god samhällsutveckling.

Ansvar, respekt, balans och engagemang vägleder oss i arbetet och beskriver vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter.

Arbetsplatsbeskrivning
Avdelningen för tillväxt arbetar för att främja människors hälsa, sociala trygghet, jämlika levnadsvillkor och aktiva deltagande i samhällslivet. Våra verktyg för att bidra till detta är samordning, utveckling, rådgivning och tillsyn. Avdelningen består av tre enheter. Enheten för arbetsmarknads- och rättighetsfrågor, enheten för näringslivsutveckling och enheten för social utveckling. Enheten för social utveckling arbetar för en rad faktorer som påverkar om människor vill och kan bo i Stockholms län. En viktig fråga är upplevd trygghet och tillgång till stöd om man hamnar i svåra situationer.

Arbetsbeskrivning
Regeringen ger Länsstyrelsen i Stockholms län i uppdrag att under åren 2016-2017 utveckla samverkan och samordna det arbete som bedrivs avseende medborgare inom EU/EES-området som vistas tillfälligt i Sverige, utan uppehållsrätt. Vi söker en samordnare som ska arbeta tillsammans med en utvecklingsledare med uppdraget. Uppdragets fokus kommer att vara samverkan med andra myndigheter på nationell nivå och att utveckla metodstöd till kommuner. Samarbete med andra uppdrag inom Länsstyrelsen kommer att ingå i uppdraget, bland annat med nationella sekretariatet mot prostitution och människohandel.

Uppdraget innebär att samordna arbetet med att;


• stärka samverkan och samordningen mellan statliga myndigheter, kommuner, civila samhället och andra relevanta aktörer
• utarbeta metodstöd och genomföra kompetensutvecklingsinsatser
• inrätta en rådgivande servicefunktion riktad till kommuner och andra aktörer om hur arbetet och samverkan kan bedrivas på ett ändamålsenligt och likformigt sätt
• upprätta kontakter med samt ta in information om aktuellt läge från myndigheter och frivilligorganisationer i ursprungsländer samt våra egna utlandsmyndigheter

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• akademisk examen eller motsvarande relevant utbildning
• erfarenhet av samordning och ledning av liknande nationella uppdrag
• kunskaper om utsatta EU-medborgare från myndighet
• gedigen erfarenhet av att arbeta med frågor om social utsatthet, gärna inom statlig myndighet
• dokumenterad erfarenhet av att leda projekt och processledning
• erfarenheter av tvärsektoriellt arbete med andra myndigheter, kommuner och organisationer inom området
• kännedom om den idéburna sektorns arbete inom området
• erfarenhet av att samverka med externa och interna aktörer
• erfarenhet av att prata inför grupper och anordna kompetensutvecklingsinsatser
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift 

Det är meriterande om du har erfarenhet av mediakontakter och av att arbeta med regeringsuppdrag.

Personliga egenskaper
Vi söker dig som har en god förmåga att samverka med andra myndigheter, samt är en god kommunikatör både muntligen och skriftligen. Du har förmåga att se helheten och att självständigt prioritera, planera och strukturera upp ditt arbete. Som person är du utåtriktad, initiativtagande och uthållig. Vidare har du ett prestigelöst förhållningssätt.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Visstidsanställning till och med 2017-12-31 med eventuell möjlighet till förlängning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast
Diarienummer: 112-18260-2016
Sista ansökningsdag: 2016-06-01

Ansökningsförfarande
Ansökan görs via rekryteringsystemet ReachMee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne  Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Stockholm Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 16 maj 2016

Besöksadress

Box 22067
None

Postadress

Hantverkargatan 29
Stockholm, 11221

Liknande jobb


Socialsekreterare till Vuxen Myndighet

28 maj 2024

28 maj 2024

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

28 maj 2024