Samordnare/projektledare till Rättsväsendets digitalisering  2.1.1-0851/25

Samordnare/projektledare till Rättsväsendets digitalisering 2.1.1-0851/25

Arbetsbeskrivning

Nu söker vi en erfaren och driven person till oss på Kansliet för Rättsväsendets digitalisering vars uppgift är att samordna och stötta myndighetsgemensamt arbete inom rättsväsendet.

Om Rättsväsendets digitalisering
Rättsväsendets digitalisering är en samverkan mellan elva myndigheter kring digitalisering av rättsväsendet, med huvudsakligt fokus på informationsförsörjning inom brottmålsprocessen. Det gemensamma arbetet strävar mot ett digitaliserat rättsväsende för effektivitet, rättssäkerhet och ökad samhällsnytta.
Samverkan har funnits i många år och bidrar till stora nyttor för rättsväsendet och samhället. Den är väl etablerad, samtidigt som den ständigt behöver vidareutvecklas, och anpassas till de förändringar som sker på myndigheterna och i omvärlden.

Om Kansliet för Rättsväsendets digitalisering
Kansliet för Rättsväsendets digitalisering är placerat på Brottsförebyggande Rådet, som är en av de elva myndigheterna inom Rättsväsendets digitalisering.

Kansliet ansvarar för att stötta och samordna det gemensamma arbetet mellan myndigheterna med bland annat:

- planering och uppföljning av det gemensamma arbetet
- ledning av vissa projekt och uppdrag inom den gemensamma planen
- förvaltning och utveckling av den gemensamma arkitekturen som används för informationsutbyten mellan myndigheterna
- verksamhetsutveckling av Rättsväsendets digitalisering i syfte att effektivisera samverkan.

Kansliet ansvarar för att leda ett antal fasta grupper med totalt cirka 100 deltagare från myndigheterna på strategisk, taktisk och operativ nivå – från Rådets myndighetschefer och expertgrupper till arbetsgrupper för specifika utvecklingsinsatser.

Arbetet bygger på samverkan och konsensus, vilket ställer höga krav på vår förmåga att leda grupper, skapa dialog och driva komplexa frågor framåt.

Vi är idag fyra personer på Kansliet som arbetar i nära samarbete med varandra.

Kansliet består idag av:

- Kanslichef/projektledare/samordnare
- Verksamhetsutvecklare
- Verksamhetsarkitekt
- It-arkitekt

Om jobbet
Nu vill vi förstärka vårt kansli med ytterligare en person och som en del av Kansliet kommer du att tillsammans med oss andra att:

- driva komplexa frågor som kräver samsyn mellan flera myndigheter
- leda och facilitera myndighetsgemensamma arbetsgrupper
- medverka i och ibland leda större projekt/uppdrag där flera av rättsväsendets myndigheter ingår
- vara ett stöd i styrning, planering och uppföljning av det arbete vi gör gemensamt inom samverkan.

Arbetet innebär många kontakter, och du kommer att få en unik helhetsbild av rättsväsendets gemensamma processer och informationsflöden.

Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som har:
- minst 5 års erfarenhet av arbete med digitalisering och verksamhetsutveckling inom offentlig förvaltning
- erfarenhet av att leda projekt och uppdrag i större organisationer
- erfarenhet av att leda workshops, eller genom andra arbetssätt nå fram till välförankrade resultat även vid målkonflikter. Du är van vid, och trivs med, att arbeta i team med olika kompetenser och personligheter
- mycket god kunskap i svenska och god kunskap i engelska i tal och skrift
- förmåga och vana vid att pedagogiskt presentera både muntlig och skriftlig information på möten eller andra forum, såväl internt som externt.

Du ska ha en akademisk utbildning inom relevant område, alternativt motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt.

Det är meriterande om du har erfarenhet av komplex myndighetssamverkan inom offentlig förvaltning och då särskilt inom rättsväsendet.
Det är även meriterande om du har en bakgrund inom it och kunskap inom it-arkitektur.

Dina personliga egenskaper
Som person har du mycket god samarbetsförmåga och har lätt för att bygga förtroende. Arbetet innebär komplex myndighetssamverkan som kräver förståelse för olika synsätt, uppdrag och roller, vilket innebär att du behöver ha en mycket god förmåga att skapa samsyn.
Du är resultatorienterad, initiativtagande, nyfiken, konstruktiv och drivande och har en mycket god kommunikativ förmåga. För att trivas hos oss behöver du ha det tålamod som krävs för att stötta myndigheterna i vägen framåt och vara både flexibel och prestigelös i ditt sätt att tillsammans med oss andra på Kansliet se till så att vi når våra mål.

Du trivs med att verka i en föränderlig miljö och i ett litet dynamiskt team samtidigt som du har många kontakter i ditt dagliga arbete. Du är strukturerad och har en god förmåga att prioritera.

Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper och förmågor.

Anställningsvillkor
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Brå tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse.

Läs gärna mer om Brå och de förmåner som vi erbjuder, på https://bra.se/om-bra/jobba-hos-oss.html.

Befattningen är säkerhetsklassad, vilket innebär att svenskt medborgarskap krävs för anställningen. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan vi fattar beslut om anställning.

Brå har ett inkluderande synsätt och värdesätter mångfald. 

Närmare upplysningar lämnas av kanslichef Gunilla Walldin, tfn 08-518 32 426.
För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Maria Esplund, tfn 08-527 58 535.
Facklig kontaktperson för SACO Ulrika Lindstedt, tfn 08-527 58 505 och för ST Anna Horgby, tfn 08-527 58 521.

Välkommen med din ansökan!
För att söka jobbet klickar du på länken nedan. Ange diarienummer 2.1.1-0851/25 på din ansökan, och skicka in den till oss senast den 7 januari 2026.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du HR-specialisten som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniel Vesterhav

Petra Törnblom
0760-036080
Petra Törnblom
0760-036080
Anna Sellin
08-52758432
David Shannon
08-527 58 445
Nadja Bogestam
08-527 58 507
Lovisa Nilsson
08-527 58 497
Lovisa Nilsson
08-52758497
Lovisa Nilsson
08-52758497
Margareta Minnhagen
08-527 58 486

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Brottsförebyggande rådet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 december 2025
  • Ansök senast: 7 januari 2026

Besöksadress

Tegnergatan 23
None

Postadress

Tegnergatan 23
Stockholm, 11193

Liknande jobb


Associate Producer

20 augusti 2010

IT-Projektledare

24 augusti 2010

Erfarna projektledare inom Microsoft

20 augusti 2010

Leveransledare / Projektledare

Leveransledare / Projektledare

30 mars 2022