Second line applikation & grunddata till IT-supportenenheten i Norrköping

Second line applikation & grunddata till IT-supportenenheten i Norrköping

Arbetsbeskrivning

Vi söker nu medarbetare till second Line applikation och grunddata till IT-supportenheten på Migrationsverket i Norrköping.

På IT-supportenheten arbetar cirka 22 medarbetare varav 6 stycken ingår i Second Line-teamet. Medarbetarna i teamet har olika bakgrunder och kompetenser och hjälps tillsammans åt att lösa ärenden som når Second Line. Du får jobba självständigt med stort ansvar där sin insats både betyder något och värdesätts, samtidigt finns utrymme för samarbete och kunskapsutbyte!
Som medarbetare på Migrationsverket kan du förvänta dig ett givande arbete i en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. På Migrationsverket gör du skillnad och bidrar till samhällsnyttan, samtidigt som du får en trygg och stabil anställning.

IT-supportenheten är en del av Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen och tillsammans med personal på övriga enheter arbetar vi med en helhetssyn kring IT-drift och support. Vår primära arbetsuppgift är att ge verksamheten support i deras arbete. Tillsammans med andra enheter arbetar vi även aktivt med att förbättra Migrationsverkets IT-infrastruktur och IT-system.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
På second Line jobbar du med att felsöka och lösa problem som uppstår i våra egenutvecklade system. Ärendena kommer in till teamet genom Servicedesk som eskalerar mer svårlösta incidenter till Second Line. Felsökningen utförs bland annat genom att felsöka i verksamhetssystemen, göra uppslag i databaser och läsa felloggar via logghanteringssystem. Rättelser genomförs frekvent direkt i databasen vilket kräver insikt i hur en relationsdatabas fungerar. Arbetet kräver också god samarbetsförmåga då arbetsuppgifterna ofta kräver gränsöverskridande kunskaper.

Andra typer av ärenden som också hanteras inom Second Line är att på begäran göra informationsuttag från databasen samt administrera texter och koder som används i våra verksamhetssystem. Arbetsuppgifterna varierar och du kommer lära dig att hantera flera olika typer av ärenden beroende på applikation och IT-plattform. Det är därför viktigt att du har en bred baskunskap inom IT och har lätt för att ta tillgodogöra dig nya arbetssätt. Gillar du utmaningar och varierande arbetsuppgifter är detta jobbet för dig.

Personliga kompetenser
Du tar initiativ och sätter igång aktiviteter samt uppnår resultat. Du motiveras av problemlösning där du kan analysera och bryta ner problem i sina beståndsdelar. Vidare har du intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du är även flexibel och anpassar dig till rådande omständigheter samt ser möjligheter i förändringar.


Krav
• Du har en för befattningen relevant högskoleutbildning inom IT-området eller motsvarande kunskap förvärvad genom relevant arbetslivserfarenhet. 
• Du har god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska

Meriter
• Goda kunskaper inom SQL
• Du har kunskap om styrmodeller som t.ex. ITIL
• Erfarenhet av arbete inom IT-support
• Erfarenhet av felsökning inom mjukvara
• Erfarenhet från Migrationsverkets verksamhet

Vill du veta mer
Om du har frågor gällande rekryteringsprocessen är du välkommen att mejla oss på rekrytering@migrationsverket.se. Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.

Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidare & visstidsanställning på 1,5 år
Arbetstiden: Kontorsarbetstid
Lön: individuell lönesättning.
Placering: Norrköping
Tillträde för befattningen: Snarast eller enligt överenskommelse.

Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer föregå beslut om anställning varför krav på svenskt medborgarskap ställs på denna tjänst.

Ansökan
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast 2 augusti 2020. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

När du registrerar din ansökan kan du komma att få besvara ett antal frågor. Fyll i frågorna så utförligt du kan eftersom ansökningar med uteblivna eller ofullständiga svar inte beaktas i lika stor utsträckning som ansökningar med utförliga svar, likväl som ansökningar med ofullständigt CV. Som en del i rekryteringsprocessen kan vi även komma att använda arbetspsykologiska tester och/eller arbetsprover. 

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald

Migrationsverket finns för människor som söker skydd i Sverige och för dem som vill arbeta, studera eller bo här. Detta gör vi inom asylrättens och den reglerade invandringens gränser. Vi tar emot ansökningar, prövar dem och fattar beslut om vilka som har rätt att komma hit eller stanna här, och vilka som måste lämna landet. I vårt arbete vägleds vi av våra värdeord mod, empati och tydlighet.

Sammanfattning

Liknande jobb


Desk Side Technician

14 juni 2024

Customer Care Agent

Customer Care Agent

14 juni 2024

Servicekonsult – Uthyrning

Servicekonsult – Uthyrning

13 juni 2024