Sektionschef

Sektionschef

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Enhetens uppdrag 

Enheten Kompetensförsörjning och arbetsgivarstöd ansvarar för att säkerställa genomförande av arbetsmarknadspolitiken genom expertkunskap inom området kompetensförsörjning.

Enheten har en samordnande roll när det gäller myndighetens insatser och program kopplat till att säkra en långsiktig kompetensförsörjning.
Enheten bidrar med expertkunskap gällande arbetsgivarstöd samt ansvarar för arbetssätt, processer och metoder gällande dessa. Enheten har också ett övergripande ansvar för nationella kunder och branscharbete. Enheten deltar i myndighetens arbete med bland annat återrapporteringar, budgetunderlag, årsredovisning och utgiftsprognoser.
Enheten består av medarbetare med många olika kompetenser och erfarenheter men med fokus på insatser inom ramen för kompetensförsörjning som till exempel branschdialoger och arbetsgivarstöd i form av till exempel nystartsjobb och etableringsjobb.  

Inom enheten pågår ett arbete att stärka ett processinriktat arbetssätt och att till fullo nyttja de möjligheter digitaliseringen ger oss. Det handlar både om att utveckla enhetens egna processer, men huvudfokus är de tjänster vi utvecklar och tillhandahåller mot kund.

Beskrivning av tjänsten

Ditt uppdrag som sektionschef innebär verksamhets- och personalansvar. Du ansvarar för att sektionens resultat motsvarar fastställda mål och förväntningar inom bl.a. branscharbete, nationella överenskommelser, uppdragsutbildningar och arbetsgivarstöd.

Du har ett viktigt uppdrag i att skapa välfungerande arbetsgrupper och tillsammans med dina medarbetare driva och utveckla verksamheten. Du möjliggör goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du verkar för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egen sektion och i god samverkan med fackliga parter.

Du ingår i enhetschefens ledningsgrupp och kommer gemensamt att ansvara för hela enhetens resultat och utveckling. Som sektionschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och inriktning för medarbetarskap och chefskap.

Som person behöver du vara strukturerad och lösningsfokuserad. Du trivs både att arbeta självständigt och tillsammans med andra och tar stort ansvar för att driva dina uppgifter och uppdrag framåt. Du är positivt inställd till att även ta ansvar för att planera och leda olika uppdrag och arbetsgrupper. Du är pedagogisk, tydlig och lyhörd i ditt sätt att kommunicera och du har förmåga att se frågor ur olika perspektiv och se kopplingen mellan helhet och detaljer. Du känner dig bekväm med att använda olika digitala verktyg i ditt arbete även då det kräver att lära nytt.

Kvalifikationer

- Aktuell erfarenhet av en ledande roll (sammanhängande uppdrag, projekt, arbetsgrupp) minst 6 månader inom Arbetsförmedlingens verksamhet.
Eller:
- Genomfört Arbetsförmedlingens förberedande chefsprogram
Eller:
- Aktuell erfarenhet av chefskap på motsvarande nivå med verksamhet- och personalansvar från annan organisation minst 1 år

Meriterande

- Goda kunskaper om Arbetsförmedlingens verksamhet 
- Erfarenhet av samarbete och/eller utvecklingsarbete inom kompetensförsörjning 
- Vana av att utveckla och arbeta enligt strukturerade arbetssätt och metoder
- Erfarenhet av att leda och driva initiativ inom metod-, process eller verksamhetsutveckling 
- Erfarenhet av kvalificerat arbete inom området uppföljning

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten

- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser

- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:

- Pekar ut riktningen för sina medarbetare och följer upp prestationer 

- Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem 

- Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är i våra nya lokaler i Solna, alternativt i Göteborg eller Malmö. Möjlighet finns att delvis arbeta på distans.

Välkommen med din ansökan senast 2022-10-21. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder och en strukturerad process för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


13 maj 2024

8 maj 2024