Sektionschef för krishantering

Arbetsbeskrivning

STATSRÅDSBEREDNINGEN KANSLIET FÖR KRISHANTERING Ett kansli för krishantering i Regeringskansliet ska inrättas i Statsrådsberedningen.Kansliet ska ansvara för att utveckla, samordna och följa upp Regeringskansliets krishanteringsarbete.Kansliet ska verka inom tre områden; omvärldsbevakning och lägesbild, krishantering samt analys.Under normala förhållanden ska kansliet bedriva omvärldsbevakning, utveckla och följa upp Regeringskansliets krishanteringsförmåga, ansvara för utbildning och övning samt ta fram analyser av hot och risker som kan drabba Sverige.Vid kriser ska kansliet larma, kunna initiera arbetet, stödja beslutsfattare i Regeringskansliet samt samordna underlag.Kansliet kommer att ledas av en chefstjänsteman samt en biträdande chef.KANSLIET FÖR KRISHANTERING SÖKER SEKTIONSCHEF FÖR KRISHANTERING Arbetsuppgifterna innebär att du som sektionschef deltar i ledningen och samordningen av arbetet på kansliet.Under kanslichefen kommer du att ansvara för kansliets arbete med att utveckla, inrikta och följa upp Regeringskansliets och departementens krishanteringsförmåga, utveckla och utarbeta arbetsformer och rutiner för stabsarbete, kriskommunikation och information, övning och utbildning samt erfarenhetsåterföring.Sektionen kommer även att ansvara för att utveckla arbetet gentemot EU:s kriskoordineringsarrangemang, CCA, och krishanteringsrådet.Viktiga uppgifter kommer att vara att utveckla verksamheten inom sektionen.Inledningsvis kommer du att delta i rekryteringen och bygga upp sektionens verksamhet.Vid kriser ska du kunna leda stabsarbetet i kansliet och i kriskoordineringscentret.Du förväntas själv leda ett eller flera projekt.Arbetet sker i nära samverkan med berörda departement, myndigheter och internationella organisationer.Du ska också vara beredd att delta! i jour- och/eller beredskapstjänstgöring.Vi söker dig dig som har akademisk examen eller motsvarade och som har erfarenhet från arbetsledning inom liknande verksamhet.Du har flera års relevant arbetslivserfarenhet.Du är noggrann, välorganiserad och har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska.Din personlighet präglas av öppenhet, samarbetsvilja, gott omdöme och ett stort mått av flexibilitet. Du ska vidare ha - god förmåga att leda, utveckla och entusiasmera medarbetare, - erfarenhet av arbetsledning, - erfarenhet av arbete under kriser, - erfarenhet av att arbeta i Regeringskansliet eller inom annan relevant verksamhet, - bred erfarenhet och god kunskap om krishanteringsområdet och andra politikområden, - god förmåga att bygga och upprätthålla nätverk, - god förmåga att företräda kansliet, - språkkunskaper utöver engelska är meriterande och - erfarenhet från stabsarbetet är meriterande.Tjänsten är placerad i säkerhetsklass.Regeringskansliet erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.Märk ansökan med ref.nr SB2007/8386.Din ansökan kommer att bli offentlig handling.

Sammanfattning

Liknande jobb


17 maj 2024

16 maj 2024

Myndighetschef

15 maj 2024