Sektionschef till Enheten Arbetsmarknad

Sektionschef till Enheten Arbetsmarknad

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Analysavdelningen har en viktig roll för att förstärka Arbetsförmedlingens roll som expert­myndig­het inom det arbetsmarknadspolitiska området.

Analysavdelningen ansvarar för att följa upp och utvärdera arbetsmarknadspolitiken och myndighetens verksamhet. Avdelningen gör prognoser och bedömningar av arbetsmarknadsläget och har huvudansvaret för att producera och utveckla myndighetens verksamhetsstatistik. Analysavdelningen ger stöd till hela myndigheten och strävar efter att vara en strategisk partner till Regeringskansliet i arbetsmarknadspolitiska fråge­ställningar. För att stärka Arbetsförmedlingens ställning som expertmyndighet krävs att den kunskap som finns inom Analysavdelningen även kommuniceras utåt. Avdelningen har 70 medarbetare och är indelad i stab och två enheter: Arbetsmarknad och Utvärdering.

Enheten Arbetsmarknad verkar inom områdena prognos, analys, omvärldsbevak­ning, verksamhetsstatistik och produktstyrning. Enheten ansvarar för att bedöma arbetsmarknadens utveckling och kommande struktur­om­vandlingar samt vilka konsekvenser detta kan väntas få för arbetsmarknadspolitiken och Arbetsförmedlingens verksamhet. Ansvaret innefattar Arbetsförmedlingens prognos- och statistikverksamhet samt produkterna Arbetsmarknadsinsikt, Verksamhetsstatistik och Analysportalen. På enheten arbetar för närvarande ca 30 personer. Verksamheten finns i Solna, Göteborg, Malmö och Umeå. Enheten är indelad i tre sektioner. Nu söker vi en sektionschef till sektion tre där fokus är på prognosverksamheten.

 

Sektionschefens ansvar och uppdrag
Ditt uppdrag som sektionschef innebär verksamhets- och personalansvar. Du ansvarar för att sektionens resultat motsvarar fastställda mål och förväntningar.

Du som sektionschef har ett viktigt uppdrag i att skapa välfungerande arbetsgrupper och tillsammans med dina medarbetare driva och utveckla verksamheten. Du möjliggör goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du verkar för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egen sektion och i god samverkan med fackliga parter. Du ingår i enhetschefens ledningsgrupp och kommer gemensamt med denna och de andra sektionscheferna att ansvara för hela enhetens resultat och utveckling. Som sektionschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och inriktning för medarbetarskap och chefskap.


Grundläggande kvalifikationskrav
- Aktuell erfarenhet av en ledande roll (sammanhängande uppdrag, projekt, arbetsgrupp) i minst sex månader inom eller utanför Arbetsförmedlingens verksamhet.

Eller:

- Genomfört Arbetsförmedlingens förberedande chefsprogram

Samt:

- Erfarenhet av att genomföra kvalificerade analyser av arbetsmarknaden och arbetsmarknadspolitik och har förmåga att omsätta dessa analyser till praktisk användning

 

Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet
- Kunskap om Arbetsförmedling­ens verksamhet och uppdrag
- Erfarenhet av prognosverksamhet

 

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

 Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:

- Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer
- Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem
- Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling

 

Chefsrollen är en förtroendeställning, vilket innebär att du ska vara en god före­trädare för myndigheten, såväl inom som utom organisationen samt en bra förebild för vår värdegrund. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämp­lighet. 

 

Övrig information
Vi erbjuder en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse. Tjänsten är på heltid men kan anpassas efter arbetsförmåga. Placeringsort: Göteborg.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

 

Ansökningsprocess
Välkommen med din ansökan senast 2022-02-04. 

Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen (arbetsformedlingen.se)

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


8 maj 2024

6 maj 2024