Sektionschef till HR-avdelningen, Enheten Kompetensförsörjningen

Sektionschef till HR-avdelningen, Enheten Kompetensförsörjningen

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Sektionens uppdrag
HR-avdelningen ansvarar för myndighetens arbetsmiljöarbete, arbetsgivarfrågor, kompetensutveckling, medarbetar- och chefsförsörjning och har koordinationsuppdraget för jämställdhets- och mångfaldsfrågorna i myndigheten.

På avdelningen finns enheten Kompetensförsörjning, vars uppdrag är att samordna och utveckla Arbetsförmedlingens kompetensförsörjning. Enheten har ett strategiskt, taktiskt och operativt ansvar och vi arbetar med hela processen, från att attrahera, rekrytera, utveckla och behålla medarbetare och chefer.
Uppdraget att ta ansvar för kompetensförsörjningen som helhet är relativt nytt för enheten och mycket är därmed under uppbyggnad. Som sektionschef vid enheten Kompetensförsörjning finns stora möjligheter att påverka utvecklingen av de processer och metoder som ska ligga till grund för myndighetens kompetensförsörjning nu och i framtiden.

Enheten finns i Östersund men har även medarbetare och utbildningslokaler i Solna.

Vi söker nu en sektionschef till enheten Kompetensförsörjning med det strategiska ansvaret för kompetensförsörjningsprocessen och dess ingående underprocesser. Uppdraget innefattar utveckling och implementering och ett helhetsansvar för att skapa en tydlig röd tråd genom hela kompetensförsörjningsprocessen.

Sektionschefens uppdrag och ansvar
Ditt uppdrag som sektionschef innebär verksamhets- och personalansvar. Du ansvarar för att sektionens resultat motsvarar fastställda mål och förväntningar.

Du som sektionschef har ett viktigt uppdrag i att skapa välfungerande arbetsgrupper och tillsammans med dina medarbetare driva och utveckla verksamheten. Du möjliggör goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du verkar för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egen sektion och i god samverkan med fackliga parter. Du ingår i enhetschefens ledningsgrupp och kommer gemensamt med denna och de andra sektionscheferna att ansvara för hela enhetens resultat och utveckling. Som sektionschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och inriktning för medarbetarskap och chefskap.

Grundläggande kvalifikationskrav 
Aktuell erfarenhet av en ledande roll (sammanhängande uppdrag, projekt, arbetsgrupp) minst 6 månader inom Arbetsförmedlingens verksamhet.

Eller:

Genomfört Arbetsförmedlingens förberedande chefsprogram

Eller:

Aktuell erfarenhet av chefskap på motsvarande nivå med verksamhet- och personalansvar från annan organisation minst 1 år

Samt:

- Universitets eller högskoleutbildning inom ett beteendevetenskapligt område om 180hp alternativt 120p.
- Minst 5 års erfarenhet av brett HR arbete.
- Flerårig erfarenhet av att arbeta med strategisk kompetensförsörjning.

Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av att arbeta med kompetensplaneringsystem/modeller.
- Erfarenhet av att arbeta process- och projektorienterat.
- Erfarenhet av förändringsledning.
- Erfarenhet av att utveckla och leda nystartad arbetsgrupp.
- Erfarenhet av kompetensförsörjning inom det statliga området.

Personliga egenskaper
- Hög analytisk förmåga
- Kommunikativ

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:

- Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer
- Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem
- Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling

Övrig information
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placering Östersund eller Solna. Resor förekommer i tjänsten.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökningsprocess
Välkommen med din ansökan senast 2022-02-04 märkt med Af-2022/0005 4760. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om arbetslivserfarenhet i din ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Chef bygg och förvaltningsstöd - Sandviken

Chef bygg och förvaltningsstöd - Sandviken

22 april 2024

16 april 2024