Sektionschef till Solboendeenheten, Socialpsykiatrin

Sektionschef till Solboendeenheten, Socialpsykiatrin

Arbetsbeskrivning

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.

Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens individ och familjeomsorg. Vi har drygt 500 medarbetare som, med olika kompetenser, bidrar till att barn, unga och vuxna med olika typer av sociala problem och förutsättningar kan bli självständiga med livskvalité.

Socialförvaltningen har idag tre verksamhetsområden, Barn/Unga och Familj, Vuxen och Gemensamma resurser. I förvaltningen har vi även stödfunktioner som HR enheten, Serviceenheten, Kvalitetsenheten samt Ekonomienheten.Om arbetsplatsen
Verksamhetsområdet Vuxen består av Utredning och Uppföljningsenheten, Stödboendeenheten, SOL-boenden och Stöd och behandlingsenheten. Vi vänder oss till personer från 20 år med missbruk och/eller psykosociala problem samt personer med psykiska funktionsnedsättningar.

Vi på Vuxenverksamheten ser just nu över organiseringen internt för att skapa de bästa förutsättningarna för klienterna att lyckas. Processen är ännu i planeringsstadiet och enligt aktuell planering kommer Solboendeenheten innefatta en sektion med två särskilda boenden: Maria Sol och ett nytt boende, Plutogatan. Antalet medarbetare beräknas till ca 30-35 stycken och kommer ledas av en enhetschef och en sektionschef, vilken vi nu söker!

Solboendeenheten är idag indelad i två sektioner och bestående av fem boenden. Vårt uppdrag är att verkställa beslut om boende och stöd enligt socialtjänstlagen och därigenom medverka till att var och en får stöd till ett självständigt och meningsfullt liv utifrån individuellt upprättade mål och planer. Eftersom verksamhetsförändring pågår kommer du som sektionschef att arbetsleda Maria Sol och ett annat boende i väntan på att organisationsförändringen har genomförts.

Vi söker nu en strukturerad och driven sektionschef med stort intresse för att leda och utveckla den nya sektionen samt bidra till en ökad samverkan internt och externt.

De första intevjuerna kommer genomföras onsdagen den 26:e maj under eftermiddagen samt fredagen den 28:e maj under eftermiddagen. En evenuell andra intervju kommer att genomföras förmiddagen den 4:e juni.

Varmt välkommen att söka!

Arbetsuppgifter
Som sektionschef på Stödboendeenheten är du förstalinjens chef och ansvarar för den dagliga driften inom sektionen.

Du kommer att arbetsledas av enhetschefen och huvuduppdraget är inom verksamhetsområdet men du ingår även i Vuxenverksamheten ledningsgrupp och är där delaktig i kvalitets- och utvecklingsarbetet inom hela verksamhetsområdet. Du ska bedriva ett kunskapsbaserat, systematiskt och kreativt utvecklingsarbete, bygga kontakter och samverka internt och externt. I uppdraget ingår ett budget-, personal- och arbetsmiljöansvar.

I enlighet med uppdraget ska du:


• leda, planera och följa upp arbetet inom sektionen
• ansvara för den dagliga verksamheten inom din sektion
• vara tillgänglig för medarbetarna och få dem att växa, vilja och våga
• ge respektive arbetsgrupp förutsättningar och stöd att utvecklas som grupp

Kvalifikationer
Till dig som söker tjänsten ser vi det som ett krav att du har: 


• Minst kandidatexamen inom socialt arbete
• Dokumenterad ledarskapsutbildning 
• Erfarenhet av personal, arbetsmiljö- och budgetarbete 
• Erfarenhet av att arbeta i politiskt styrd organisation 
• En god kännedom om målgruppen i vår verksamhet.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift 
• Körkort och kör bil

Det är meriterande om du har erfarenhet av hälso- och sjukvårdslagen (HSL).

Vi lägger stor vikt vid ledarskapet, du ska på ett naturligt sätt kunna leda både dig själv och andra. Du ska vara driven och ha en förmåga att skapa engagemang och driva kvalitetsutveckling.

Vi utgår ifrån att du har god självkännedom och insikt i dina förmågor och utvecklingsområden. Förmåga att se ditt uppdrag i ett större sammanhang och är serviceinriktad, visar respekt för andra och har en hög integritet. Du har ett öppet och positivt förhållningssätt och har känsla för klientens fokus och värdeskapande.

Övrig information
Sista ansökningsdag:  28 maj

Anställningsform: Tillsvidare

Omfattning: Heltid

Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse

Varaktighet: Tillsvidare

Antal tjänster: 1

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.

Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Helsingborgs stad
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 april 2021
  • Ansök senast: 16 maj 2021

Liknande jobb


13 maj 2024