Senior Ekonomiassistent inom kundreskontra till Swedish Space Corporatio...

Senior Ekonomiassistent inom kundreskontra till Swedish Space Corporatio...

Arbetsbeskrivning

Är du en ekonom som vill fortsätta växa i en varierande roll i en spännande bransch? Vill du bli en del av ett dedikerat team med stort utvecklingsfokus? Nu söker SSC en ny medarbetare.

Om Swedish Space Corporation, SSC
SSC är ett statligt ägt bolag som har till uppdrag att främja rymdvetenskap och avancerade rymdtjänster. Vårt uppdrag är att SSC ska ”hjälpa Jorden att dra fördel av rymden” och vår vision är att vara det världsledande bolaget i att tillhandahålla avancerade rymdtjänster. Bolaget startade för 50 år sedan och har gått från pionjärer inom raketuppskjutningar till att vara en fullskalig leverantör av rymdingenjörsskap, satellit- och uppskjutningstjänster för privata och statliga kunder i hela världen.
SSC har även ett flertal utländska dotterbolag runt om i världen, med 20 olika kontor och satellitkommunikation i ett tiotal olika länder, och vi är totalt cirka 600 anställda runt om i världen.

Om tjänsten
Du ska tillsammans med en kollega utföra den löpande kundfaktureringen samt bokföra kundinbetalningar, skicka påminnelser och räntefakturera. Du ska också vara behjälplig med det löpande arbetet med vår leverantörsreskontra med allt från ankomstregistrering, definitivbokning, betalning, påminnelsehantering till avstämning. Du kommer också att delta i månadsbokslut och göra månatliga avstämningar. Vidare hanterar du dagligen inkommande ärenden via mejl samt agerar back-up för kollegor vid behov.

Då vi ganska nyligen implementerat ett nytt ERP system, Microsoft Dynamics 365 Finance and Operations, så förutsätter vi att du löpande utvärderar samt effektiviserar de processer du ansvarar för och är inblandad i.

Du kommer att ingå i implementeringsteamet för att under hösten ta hem och lägga över redovisningen av SSC:s australiensiska dotterbolag in i D365 och du kommer sedan även att ansvara för SSC:s australiensiska dotterbolags redovisning vilket innebär löpande ekonomiuppgifter samt månadsavstämning. Det innebär mycket kontakter med anställda, controllers, revisorer och en lokal redovisningsbyrå. I arbetet ingår också att upprätta rutinbeskrivningar och att delta i projekt samt att löpande utvärdera och effektivisera processer.

Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk examen inom ekonomi eller annan motsvarande eftergymnasial utbildning, alternativt kan du ha skaffat dig kompetensen under arbetslivet. Minst 5 års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter från en ekonomiavdelning är ett krav. Du ska ha en förståelse för helheten av finansiella flöden samt en vilja att förbättra och effektivisera. Erfarenhet av momshantering inom och utanför EU är starkt meriterande. Vi förutsätter att du är systemvan och erfarenhet av ERP systemet Dynamics 365 samt leverantörshanteringssystemet ExFlow är ett plus. Har du dessutom arbetat med ekonomi i ett australiensiskt företag är det en fördel. Jobbet kräver flytande svenska och engelska i tal och skrift.

I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du prestigelös, serviceinriktad och strukturerad. Du har hög arbetskapacitet och trivs med mycket kontakter och samarbeten med andra både internt och externt i Sverige samt internationellt. Vidare är du noggrann, logisk och systematisk med ett naturligt fokus på ständig förbättring och effektivisering.

Vi erbjuder
En arbetsplats i ljusa och fräscha lokaler vid Solna Strand
Ett flexibelt arbete både på kontoret och hemma
En del i vårt ekonomiteam på fem personer
Ett arbete för både den svenska och australiensiska organisationen
Kollektivavtal och de vanligast förekommande personalförmånerna
En öppen atmosfär med dedikerade och trevliga kollegor
Ett arbete i en intressant bransch

Ansökan
I denna rekrytering har SSC valt att samarbeta med SJR. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Helena Öberg på 076-6471603. Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Sista ansökningsdag är 2022-11-18. Notera att vi tyvärr inte tar emot ansökningshandlingar via e-post.
Vi arbetar kompetensbaserat och använder oss av arbetspsykologiska tester som en del av urvalsprocessen. Allt för att säkerställa en fördomsfri och rättvis rekryteringsprocess.

Tänk på att din ansökan inte ska innehålla känsliga personuppgifter, såsom exempelvis uppgifter om hälsa, religiös eller filosofisk övertygelse, politiska åsikter eller facktillhörighet.

Om tjänsten, utifrån behörighet, mandat och påverkanskraft, motiverar en bakgrundskontroll eller kreditupplysning kan sådan komma att genomföras under rekryteringsprocessen avseende slutkandidat.
Varmt välkommen med din ansökan!

För information om hur vi behandlar dina personuppgifter se vår Integritetspolicy

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas Vinnersten

Magnus Mellborg

Karin Fors
031-333 54 75
Liza Dahlin
0766-471620
Liina Fagerberg
031-750 33 91
Caroline Karlsson
031-333 54 71
Charlotte Jerleke

Magnus Mellborg
+46 766 47 16 18
Rebecca Dellborg
+46 70 471 59 02
Amanda Karlsson
031-333 54 88

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SJR
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 oktober 2022
  • Ansök senast: 6 april 2023

Besöksadress

Kullagatan 8, Helsingborg
None

Postadress

Kullagatan 8
Helsingborg, 25220

Liknande jobb


Ekonomihandläggare

Ekonomihandläggare

17 juni 2024