Senior HR-konsult med erfarenhet av arbetsmiljöfrågor

Arbetsbeskrivning

Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.

I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi är en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 8 500 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!

Vård- och omsorgsförvaltningen har under vård- och omsorgsnämnden det samlade ansvaret för vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen är organiserad i uppdrag, biståndskontor och utförare samt tre stabsenheter ekonomi, HR och nämnd- och ledningskansli.



ARBETSUPPGIFTER
Vill du arbeta i en bred och varierad roll som Senior HR-konsult med inriktning mot arbetsmiljö där du ingår i ett team av kompetenta HR-konsulter? Då ska du söka till oss!

Hos oss får du möjlighet att göra skillnad och att få bidra till utveckling inom Vård och omsorgsförvaltningens största område i Eskilstuna Kommun!

Som HR-konsult har du ansvaret att stödja ca 30 chefer i det strategiska och operativa HR-arbetet. Du sitter med i områdets ledningsgrupp och har en viktig roll i vår organisation. Du kommer stötta cheferna i frågor som rör arbetsmiljö, arbetsrätt, överläggningar, arbetsinriktad rehabilitering, systematiska arbetsmiljöarbete, lönebildning, omställning, analyser av HR nyckeltal är vanligt förekommande.

Du har även ansvaret att organisera och planera utvecklingsinsatser på vår förvaltning, exempelvis inom kompetensförsörjning, arbetslagsutveckling, konflikthantering och medarbetarundersökning. Eskilstuna Kommun satsar mycket på jämställdhetsfrågor och som HR-konsult är du med och bidrar till utveckling inom jämställdhetsområdet.

I rollen ingår även att vara ansvarig för förvaltningens strategiska arbetsmiljöarbete kopplat till sjuktal och arbeta med att aktivt minska sjukfrånvaron. Det ingår även att driva förvaltningens strategi för hälsa.

Befattningen är för rätt person både rolig och utvecklande. Du har stor möjlighet att påverka och utforma rollen och den präglas till stor del av självständighet, flexibilitet och frihet under ansvar. Du rapporterar till Vård och omsorgsförvaltningens HR-chef.




KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en akademisk utbildning om minst 180 hp med inriktning mot HR/personalfrågor. För att lyckas i rollen ser vi att du gärna har 8 års erfarenhet av arbete med personal- och arbetsgivarfrågor och god förståelse för vilka utmaningar som finns inom HR området.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta stödjande och konsultativt mot chefer och har erfarenhet av tolkning av lag och avtal inom det arbetsrättsliga området. Det är positivt om du tidigare har arbetat med grupper/grupputveckling eller med coachning. Då det ingår att hantera en del system så ser vi gärna att du har lätt för att ta dig an nya datasystem.

Du har stor erfarenhet av arbetsmiljöfrågor och har en djup kunskap och stort intresse av att arbeta med sjukfrånvaro och arbetsglädje.

För att lyckas i rollen ser vi att du som person har en god förmåga att entusiasmera, inspirera och motivera andra samtidigt som du är en god lyssnare. Du är tydlig och har en drivkraft att slutföra de frågor du driver. Du är pedagogisk och serviceinriktad och trivs i en konsultativ och coachande roll. Du är en självständig person med förmåga att planera och skapa struktur samtidigt som du vågar utmana och prova nya angreppssätt.

Eftersom arbetet bygger mycket på dialog och samverkan är det viktigt att du har förmåga att bygga och upprätthålla goda professionella relationer. Du har ett stort driv, är uthållig och känner dig bekväm att tala inför grupper. Vi söker dig som vill driva utveckling tillsammans med oss och som på ett prestigelöst sätt hittar lösningar och ser möjligheter.

Vi lägger stor vikt vid att dina personliga egenskaper och vi hoppas på att du vill bli vår nya kollega! Välkommen med din ansökan.


ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna Larsson, Rekryteringskonsult
070-086 21 64
Rekryteringskonsult Jimmy Bylund
016- 710 28 32
Enhetschef Birgitta Jansson
070-086 20 50
Rekryteringskonsult Joanna Lindgren
016-710 19 72

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Eskilstuna kommun, Personalenheten
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast, enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 19 december 2016

Besöksadress

Alva Myrdals gata 5 63186 Eskilstuna
None

Postadress

Alva Myrdals gata 5
Eskilstuna, 63186

Liknande jobb


HR- konsult till HR- enheten

HR- konsult till HR- enheten

29 augusti 2023

HR-ADMINISTRATÖR

28 augusti 2023