Senior riskanalytiker inom operativa risker

Senior riskanalytiker inom operativa risker

Arbetsbeskrivning

Är du en person som jobbar med  operativa risker inom exempelvis finansiell sektor idag? Vill du vara med att utveckla och stärka Riksgäldens riskarbete?

Som senior riskanalytiker driver och utvecklar du arbetet med hanteringen av operativa risker på Riksgälden.

 

Vi erbjuder dig

Arbetet innebär bland annat att:


• Identifiera, analysera, rapportera och följa upp operativa risker.
• Följa upp Riksgäldens arbete med intern styrning och kontroll (ISK).
• Driva och utveckla Riksgäldens compliancearbete.
• Ta fram och uppdatera policys, riktlinjer och instruktioner.
• Ta fram beslutsunderlag och rapporter till verksledning och styrelse.
• Följa upp incidentrapporter samt vidarerapportera till verksledning och styrelse.

Arbetet omfattar även utveckling av metoder och modeller, att driva utredningar/projekt, att göra presentationer, facilitera riskanalyser, workshops och utbildningar samt att stötta övriga verksamheten i den operativa riskhanteringen. Omvärldsbevakning inom aktuella områden ingår också i arbetet.

Som senior riskanalytiker ingår du även i Riksgäldens compliancefunktion. Funktionen ansvarar för att följa upp efterlevnad av sådana regelverk som styr hela Riksgäldens verksamhet. I rollen sker även samarbete med Riksgäldens Dataskyddsombud, som finns placerad inom samma enhet.

Tjänsten är placerad på enhet Risk som består av sex medarbetare inklusive chef. Enheten ansvarar för uppföljning och kontroll av finansiella och operativa risker samt för Riksgäldens compliance­funktion och dataskyddsfrågor. Enhet Risk tillhör Stabsavdelningen som består av cirka 30 personer fördelade på fyra enheter.      

Din profil

I rollen som senior riskanalytiker är samarbete en förutsättning, samtidigt som du måste ha en god förmåga att arbeta självständigt och driva viktiga frågor som rör operativa risker och compliance på Riksgälden. Analys och rapportering är en del av det mer självständiga arbetet, medan facilitering av riskanalyser och olika workshops innebär många kontaktytor utanför den egna enheten. Det är därför viktigt att kunna anpassa sig och vara lyhörd, samtidigt som man är tydlig i sina budskap.

Vi söker dig som har:


• Akademisk examen på grundnivå i företagsekonomi, nationalekonomi, juridik eller annan utbildning som bedöms vara likvärdig.
• Minst fem års erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter eller liknande analytiskt arbete.
• Goda kunskaper om riskhantering.
• Goda kunskaper om intern styrning och kontroll.
• Goda kunskaper i Excel, Powerpoint och Word.
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du har erfarenhet av följande:


• Goda kunskaper om finansiella marknader.
• Goda kunskaper om compliancearbete.
• Certifieringar inom området, exempelvis Diplomerad Riskmanager.
• Arbete på annan myndighet.
• Arbete inom finansiell sektor.

Som person

Trivs du i en statlig miljö inom finansiella sektorn, där samarbete, lösningsfokus och relationsskapande är viktiga egenskaper för att trivas och lyckas. Du är strukturerad, stabil och uthållig. Din förmåga att se helheter i kombination med en tydlig kommunikationsförmåga hjälper dig att röra dig bekvämt och nå resultat i olika sammanhang och på olika nivåer inom organisationen.

Övrig information

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och svenskt medborgarskap är därför ett krav. Registerkontroll och säkerhetsprövning kommer att genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen. Som anställd vid Riksgälden kan du komma att bli krigsplacerad utifrån totalförsvarets behov. 

Välkommen att ansöka med CV, personligt brev och examensbevis via www.riksgalden.se/jobb, senast den 15 oktober 2021. Ange referens 2021/748. Vi erbjuder en tillsvidaretjänst med sex månaders provanställning. För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Josefine Ljung, telefonnr: 08-613 47 82. Fackliga representanter är: Ellen Karlberg, Saco-S och Ricard Lalander, ST-Riksgälden som nås via växeln: 08-613 45 00.

Om Riksgälden
Riksgälden spelar en viktig roll i samhällsekonomin och på den svenska finansmarknaden. Vi bidrar till att statens pengar och finansiering hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. Vårt kontor finns i centrala Stockholm och vi är drygt 220 anställda. Vår vision är att tillsammans göra Riksgälden till en förebild både i Sverige och internationellt. Våra värderingar präglas av öppenhet, trygghet och professionalitet i utförande av vårt arbete. Riksgälden strävar efter att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare, där mångfald, olika erfarenheter, kompetens och bakgrunder tas tillvara. För mer information se riksgalden.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Norström, Upplåningschef
0705485299
Jörgen Eklund, Kommunikationschef
08 613 45 95
Eva Cassel, Avdelningschef
08-613 47 51

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksgälden
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 september 2021
  • Ansök senast: 15 oktober 2021

Besöksadress

Jakobsbergsgatan 13
None

Postadress

Jakobsbergsgatan 13
Stockholm, 10374

Liknande jobb


Risk Specialist

13 februari 2024

Erfaren Riskingenjör som kan ta ett teknikansvar

Erfaren Riskingenjör som kan ta ett teknikansvar

8 februari 2024