Senior upphandlare/inköpare

Senior upphandlare/inköpare

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med på vår utvecklingsresa? Vi utökar vårt stöd till verksamheten och inför bl a kategoristyrt inköp samtidigt som Naturvårdsverket får ett större uppdrag. Därför behöver vi förstärka inköpsenheten med en senior upphandlare/inköpare med bred erfarenhet som tillsammans med övriga medarbetare kan bedriva och utveckla vårt inköpsarbete.

Inköpsenheten, som tillhör förvaltningsavdelningen, driver och genomför upphandlingar och överenskommelser i nära samarbete med verksamheten samt bistår i övriga inköpsfrågor. Majoriteten av våra upphandlingar avser tjänster.

Vi förväntar oss att du kommer till oss med fullt fokus och en vilja att bidra och i gengäld erbjuder vi dig trevliga och positiva kollegor och en mycket bra arbetsplats där vi helhjärtat arbetar med att förbättra miljön för nuvarande och kommande generationer.

Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta i en mycket spännande verksamhet under starkt utveckling. Arbetet bedrivs tillsammans med kollegor, med olika kompetenser, inom enheten och de beställande verksamheten. Du genomför upphandlingar och större avrop från ramavtal tillsammans med beställare i verksamheten och kan även ansvara för en eller flera inköpskategorier där du i takt med att vi inför kategoristyrt inköp arbetar strategiskt med att ta fram och förvalta kategoristrategier. Vidare har du leverantörskontakter, nära kontakter med beställare och deltar i avtalsförvaltning. Utifrån intresse och kompetens arbetar du även med utveckling av vår inköpsverksamhet. 

Din kompetens
Vi söker dig som har:


• Akademisk utbildning inom exempelvis ekonomi, juridik, teknik eller motsvarande, alternativt likvärdiga kunskaper förvärvade på annat sätt t ex yrkeshögskoleutbildning inom upphandling/inköp.
• Minst 5 års erfarenhet som upphandlare/strategisk inköpare där du huvudsakligen har arbetat med att självständigt ha lett och genomfört ett större antal tjänste- och varuupphandlingar av olika komplexitet inom ramen för lagen om offentlig upphandling (LOU).
• Följt minst ett flerårigt ramavtals hela livscykel från upphandling till avtalsslut inklusive avtalsförvaltning och planering/genomförande av efterföljande upphandling.
• Mycket goda kunskaper i LOU samt avtalsformulering.
• Erfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar i elektroniskt upphandlingsverktyg, t ex TendSign.
• God datorvana och kunskap inom Office 365 som arbetsverktyg, främst Excel och Word.
• Kan uttrycka dig väl på svenska och engelska, både skriftligt och muntligt.

Det är meriterande att ha erfarenhet av:


• Arbete som kategoriansvarig upphandlare/inköpare och kategoristyrt inköp.
• Inköpsarbete i fler än en organisation.
• Upphandlingar av konsulttjänster inom miljöområdet.
• Olika upphandlingsförfaranden såsom förhandlat förfarande, konkurrenspräglad dialog, dynamiska inköpssystem.
• Det digitala upphandlingsverktyget TendSign.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper då arbetet innebär många kontakter inom myndigheten. Vi ser att du behöver ha en god kommunikativ förmåga och kompetens att bygga goda relationer med dina kollegor och beställare i verksamheten. Du är kreativ och kommer ofta med idéer och förslag till förbättringar utifrån tidigare erfarenheter, agerar prestigelöst och lösningsinriktat. Du styr självständigt ditt arbete samtidigt som du håller uppsatta tidsramar men är också flexibel att planera om, ibland med kort varsel, utifrån ändrade förutsättningar. Vidare är du analytisk och har ett strategiskt förhållningssätt med förmåga att formulera visioner och mål och se sakers långsiktiga betydelse. Du kan leda större upphandlingar som involverar personer med olika bakgrund och varierande kunskaper inom offentlig upphandling på ett framgångsrikt sätt.

Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Anställningens placering är i Stockholm eller Östersund.

Vi tillämpar sex månaders provanställning och individuell lönesättning. Vi eftersträvar jämställdhet och mångfald på arbetsplatsen och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter.

Självklart delar du vår värdegrund lyhörd, professionell och offensiv.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 11 februari 2022.

Kontakt
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta följande personer via växeln, tel.nr. 010-698 10 00.

Anna Nygård, chef

Kontaktpersoner för ST och Saco

Om Naturvårdsverket
Naturvårdsverket driver och samordnar arbetet för en god livsmiljö tillsammans med andra. Vi bygger vårt arbete på kunskap och visar på möjligheter för en hållbar utveckling. Vi är en miljömyndighet som arbetar på uppdrag av regeringen. Naturvårdsverket ansvarar för frågor som handlar om klimat och luft, mark, biologisk mångfald, förorenade områden, kretslopp och avfall, miljöövervakning samt miljöforskning.

Naturvårdsverket eftersträvar en arbetsplats präglad av jämställdhet och mångfald. Vi ser att medarbetare med olika bakgrund och erfarenheter är en viktig förutsättning för detta.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Thörnelöf
010-698 10 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Naturvårdsverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 januari 2022
  • Ansök senast: 11 februari 2022

Besöksadress

Valhallavägen 195
None

Postadress

Valhallavägen 195
STOCKHOLM, 10648

Liknande jobb


Upphandlare

Upphandlare

18 mars 2024

18 mars 2024

Upphandlare

Upphandlare

15 mars 2024

13 mars 2024