Servicehandläggare till Statens servicecenter, Linköping

Servicehandläggare till Statens servicecenter, Linköping

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

På servicekontoret i Linköping är vi 11 medarbetare i dagsläget och vi tillhör kontorsområde Linköping. Vi söker ytterligare kollegor för att förstärka vårt team då vi kommer att öppna upp ett till servicekontor inom kontorsområdet den 1 december. Vi arbetar serviceinriktat där du och dina kollegor tar ett gemensamt ansvar för ert uppdrag och lärande. Vi arbetar aktivt med ständiga förbättringar och det ingår i rollen att vara med och bidra till verksamhetens utveckling.

Arbetsuppgifter
Servicehandläggarens uppgift är att på ett pedagogiskt sätt vägleda medborgare i olika myndigheters tjänster beroende på var denne befinner dig i livet. Oavsett om kunden är arbetssökande, är ny i Sverige eller är i en situation där denne behöver söka stöd av samhället så är servicehandläggarens uppgift att vägleda och coacha medborgaren i myndigheternas digitala tjänster för att få svar på sina frågor. Servicekontorens huvudsakliga målgrupp är de som har svårigheter med svenska språket, de som har svårt att använda myndigheternas digitala tjänster samt de som är ekonomiskt utsatta.

I din roll är det viktigt att du lyssnar aktivt, anpassar ditt bemötande efter kund samt har ett pedagogiskt förhållningssätt. I dina kundmöten har du stöd av de olika myndigheternas IT-system. Förutom introduktion och utbildning finns tid avsatt varje dag för att läsa in dig på den information du behöver för att hålla dig uppdaterad om nyheter och förändringar som berör servicekontorets verksamhet. Du arbetar nära kunderna och måste därför känna dig bekväm i det direkta mötet med individer med olika bakgrund och funktionsförmåga. Vidare behöver du även föredra ett rörligt arbete då rollen innebär att du förflyttar dig mellan olika kunder större delen av dagen.
Du kommer att arbeta på båda servicekontoren i Linköping och det kan även bli aktuellt att stötta upp på andra servicekontor, vilket ibland sker med kort varsel samt sker antingen digitalt eller på plats.

Kvalifikationer
Du drivs av att ge våra kunder god service, genom att du tar reda på varje kunds behov och ger svar eller vägledning. Eftersom du arbetar nära kunderna måste du känna dig bekväm i det direkta mötet med kunder med olika bakgrund och funktionsförmåga. Kort sagt söker vi dig som både har ett positivt bemötande och har lätt för att ta till dig ny kunskap.

Vi söker dig som har:
• Högskoleutbildning om minst 80 p/120 hp alternativt motsvarande kunskap erhållen genom arbetserfarenhet
• Arbetat minst två år inom ett serviceyrke där du har informerat och väglett kunder vid personliga möten

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Snabbt kunna skapa kontakt med andra på ett objektivt och professionellt sätt
• Kartlägga kundens behov genom att ställa frågor och lyssna aktivt
• Kommunicera muntligt och skriftligt på svenska
• Kommunicera muntligt på engelska
• Anpassa ditt arbetssätt efter kundernas varierande behov
• Hantera flera kunder samtidigt
• Bidra positivt till arbetsgruppens resultat och samarbete

Vidare är det meriterande om du:
• Har erfarenhet av arbete med fysiskt kundmöte hos oss eller inom någon av våra samarbetsmyndigheter
• B-körkort

Övrigt
Rekryteringen avser flera platser, varav en av platserna är tänkt att tillsättas snarast och de övriga planeras att tillsättas 1 oktober.
Anställningarna är tillsvidare och på heltid.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Startdatum efter överenskommelse.
Säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 24 april, 2022. 

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Vi planerar att genomföra intervjuer under vecka 19-20 i Linköping.


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 4 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 april 2022
  • Ansök senast: 24 april 2022

Liknande jobb


Servicekoordinator - Scanjet i Sjöbo

30 november 2023

Administrativ koordinator

Administrativ koordinator

15 december 2023

Lotsplanerare, Gävle

Lotsplanerare, Gävle

13 december 2023