Social media-ansvarig inom Startup Sweden

Arbetsbeskrivning

Är du duktig på marknadsföring och social media? Har du erfarenhet av att arbeta med startupbolag? Då kan du vara den vi söker.

Tillväxtverket är en nationell myndighet som stärker företagens konkurrenskraft och förbättrar näringslivets och regionernas utveckling. Vår vision är ett Sverige med fler företag som vill, kan och vågar.

Vi är en kunskapsmyndighet med professionella, kompetenta och engagerade medarbetare. Här kan du påverka både din och Sveriges framtid.

Enheten Affärsutveckling där tjänsten är placerad, bidrar till att näringslivet skapar fler affärer genom främst internationalisering och innovation. Här samlas bl.a. insatser för snabbväxande bolag som Startup Sweden och plattformen challenges.gov, samt insatser inom exportfrämjande som Regionala exportcentra, Enterprise Europe Network, Internationaliseringscheckar och Demo miljö.     

Om tjänsten

Vi söker en medarbetare till Startup Sweden vilket är Tillväxtverkets program som samlar insatser för startupföretag. Du kommer att arbeta med att ge Sveriges mest lovande digitala startups en möjlighet att ta del av de nationella och internationella program som Tillväxtverket anordnar. Du kommer även vara med och arbeta med Sveriges största demodag för digitala startups, Sweden Demo Day. Startup Sweden stöttar även svenska bolag på större internationella mässor som WebSummit, Slush och Mobile World Congress och erbjuder bolagen möjligheter att träffa potentiella kunder och investerare.

I din roll kommer du främst att ansvara för våra kommunikationsinsatser i form av innehåll på våra sociala medier och digitala kanaler samt stärka varumärket Startup Sweden bland målgruppen. Din roll blir att driva arbetet framåt, koordinera insatser tillsammans med andra initiativ på området, initiera nya samarbeten och inte minst ha nära kontakt med de företag som ingår i våra satsningar.

Ditt tjänstgöringsställe är Stockholm. Resor ingår i tjänsten. Arbetet innebär nätverkande vilket innebär att du ska kunna jobba utanför ordinarie kontorstider.

Vi söker dig som har:


• Minst tre års studier vid högskola eller universitet inom områdena ekonomi, marknadsföring, samhällsvetenskap eller teknik.
• Mycket god kunskap kring startupbolagens behov
• Mycket goda kunskaper inom digital marknadsföring och PR
• Mycket goda kunskaper i engelska

Följande är meriterande:


• Erfarenhet av att arbeta med startupbolag
• Ett upparbetat nätverk kopplat till aktörer som arbetar med startups
• Erfarenhet av att driva eget företag
• Erfarenhet av marknadsföring och försäljning

Som person

För den här tjänsten vill vi framhålla följande egenskaper som viktiga:


• Drivande. Du ska kunna arbeta självständigt och ha en egen motor när det gäller att driva arbetet framåt.
• Serviceorienterad. Du ska ha förmågan att sätta kunden i centrum och erbjuda en hög servicenivå.
• Nätverkande. Du ska tycka om att träffa nya människor och vara bra på att knyta nya kontakter. Du ska vara öppen för samverkan med såväl offentliga som privata aktörer.
• Nyfiken. Du ska ha ett öppet sinne och vara beredd att testa nya lösningar.

Du är van att arbeta självständigt, har god planeringsförmåga och är målinriktad. Du ska vara kommunikativ och ha förmåga att hantera personer med olika roller och bakgrund. Du är bekväm med att stå på en scen som talare eller moderator. Du trivs med att arbeta både strategiskt och operativt.

Vi förväntar oss att du lever upp till vår medarbetar- och chefspolicy som uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare.

Anställningsform och sista ansökningsdag

Anställningen är en allmän visstidsanställning under hela år 2020 med möjlighet till förlängning. Sista ansökningsdag är den 1 mars 2020.

Mer information och kontakt

För mer information om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta enhetschef Laura Brandell Tham på telefon 08-681 92 93. Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-strateg Tony Schmidt på telefon 08-681 65 62. Fackliga företrädare är Örjan Johansson, Saco, tfn 08-681 92 93 och Johan Thorell, ST, tfn 08-681 66 01. 

Tillväxtverket eftersträvar ett arbetssätt där digitala och tekniska lösningar underlättar det dagliga arbetet. Här kan du läsa mer om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder.  Vi har även ett publikt intranät. Välkommen att läsa mer på våra medarbetarsidor. 

Välkommen med din ansökan för att skapa din och Sveriges framtid!

I denna rekrytering har Tillväxtverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tillväxtverket
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 februari 2020
  • Ansök senast: 1 mars 2020

Besöksadress

Götgatan 74
None

Postadress

Box 4044
Stockholm, 10261

Liknande jobb


13 maj 2024

Digital kommunikatör

Digital kommunikatör

7 maj 2024

Content Designer till Fortum

Content Designer till Fortum

7 maj 2024