Socialadministratör

Arbetsbeskrivning

Vara kommun ligger mitt på den bördiga västgötaslätten, här ser vi lite längre och bygger för framtiden! Vi satsar på utveckling som stärker såväl kommunen som hela Skaraborg och vi investerar för kommande generationer. 


I Vara kommun arbetar vi utifrån vår etiska kompass där ledorden hållbara, välkomnande, helhetstänkande och kreativa visar vägen. Det är med kompassen i åtanke som vi möter våra kommuninvånare, vårt näringsliv och våra kollegor.


Det är viktigt för oss att alla medarbetare mår bra och upplever att de har ett meningsfullt arbete. Det uppnår vi på bästa sätt genom att våra medarbetare är med och påverkar det dagliga arbetet, hur det är utformat och dess utveckling. I Vara kommun gör vi varandra bra och det är tillsammans vi når våra gemensamma mål.


Våra ledare deltar i ett fortlöpande utvecklingsprogram. De arbetar ständigt med att se och stärka samtliga medarbetare i det dagliga arbetet genom ett coachande och tillitsbaserat ledarskap. 




Vi söker en Social administratör till Individ och familjeomsorgen (IFO) som är en del av Varakommuns Socialförvaltning.

Verksamhetsområdet är uppdelat i tre enheter och inrymmer all myndighetsutövning för Socialförvaltningen. De tre enheterna är Biståndsenheten,  Barn och familj samt Vuxenenheten . Organisatoriskt tillhör tjänsten Biståndsenheten men arbetar ut mot hela IFO. Inom hela IFO arbetar det totalt ca 50 medarbetare.

Arbetsuppgifter

I tjänsten ingår att ;

- Tjänstgöra på IFOs expedition Vara huvudansvarig för IFOs arkiv för personakter
- Vara proaktiv och stödja cheferna i digitaliseringens möjligheter för verksamhetsutveckling  
- Bistå förvaltning av verksamhetssystem så att ökad användarnytta uppnås Inventera, samordna, planera och genomföra utbildning av verksamhetssystem tillsammans med systemansvarig
- Du förväntas vara ett administrativt stöd åt våra handläggare och chefer
- Ansvara för årsvisa uppgifter liksom ”sällanuppgifter” i form av statistik och regelbunden rapportering
- Du förväntas också introducera ny personal i olika delar utifrån behov 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en utbildning som socialadministratör eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer vara relevant för tjänsten samt erfarenhet inom socialt arbete och har ett stort intresse för digital utveckling. För att kunna bidra i utveckling, utbildning och uppföljning behöver du ha kunskaper inom myndighetsutövning och de krav på dokumentation som finns inom området.

Du behöver vara en strukturerad och noggrann analytiker som ser både till helheten och detaljer. Detta förutsätter att du är lyhörd och förstår verksamheten och helheten likväl som användarens perspektiv.

Du har ett resultat- och lösningsfokuserat förhållningssätt.

Vi söker dig som har erfarenhet av systemförvaltning och digitalisering inom offentlig sektor. Som person är du en god kommunikatör, bra på att skapa goda och tillitsfulla relationer till dina kollegor och samverkanspartners. Du har en pedagogisk förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Vi tror att du trivs på en arbetsplats där du får vara flexibel och engagerad, att du mår bra av att arbeta tillsammans med andra. Ibland en till en, ibland vara den som håller i visningar eller utbildningar inför en större grupp. Vi söker dig som också stimuleras av utmaningar och inte inväntar uppdrag utan kan också initiera dem själv.

Övrig information till sökande

Stor vikt kommer att läggas vid samarbetsförmåga och personlig lämplighet.
Körkort är ett krav.

Erfarenhet av arkivarbete är meriterande.

Intervjuer kan ske under ansökningstiden.

I Vara kommun vet vi att mångfald berikar - Välkommen med din ansökan! 


Din hälsa är viktig och därför erbjuder Vara kommun förmåner såsom friskvårdsbidrag på 1000 kr till många av sina medarbetare. För att söka tjänsten vill vi att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar sökvägen längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka (t.ex. skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. I princip alla dokument som skickas in till kommunen blir allmän handling. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Vill du veta mer om vad Skaraborg har att erbjuda i form av boende, fritidsaktiviteter och upplevelser? Besök http://www.livetiskaraborg.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Bengt Olsson, Driftchef
tfn: 0501 - 623 35 alt 0708 -34 86 50
Johanna Forslund Kullander, Näringslivschef
tfn:0512-31088
Emma Hevelius, Folkhälsoplanerare
tfn: 0512-31517
Vision: Sune Olsson tfn 010-441 13 93 ,
Vårdförbundet: Rutger Gram tfn 0706-23 65 42
SACO: Pia Ekbom Johansson tfn 031-342 07 09

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vara
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 november 2023
  • Ansök senast: 22 december 2023

Postadress

Diariet, Regionens Hus
Mariestad, 54287

Liknande jobb


29 april 2024

Exekutiv assistent

Exekutiv assistent

26 april 2024