Socialadministratör Socialförvaltningen Sydväst

Socialadministratör Socialförvaltningen Sydväst

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.

I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.

ARBETSUPPGIFTER
Gillar du struktur, eget ansvar och utmaningar?
Vi utökar och söker nu ytterligare en socialadministratör som stöttar enheterna inom Barn och Familj.

Du stöttar allmänheten, socialsekreterare och enhetschefer i ditt dagliga arbete. En huvudsaklig arbetsuppgift är att hantera begäran om handlingar, framtagande av handlingar, menprövning och viss kontakt med klienter och andra myndigheter. Det ställer stora krav på noggrannhet och kunskap inom offentlighet- och sekretesslagstiftningen.
Andra arbetsuppgifter innebär att ge visst stöd till handläggarna i handläggningssystemet Treserva, viss introduktion till nya medarbetare samt övriga administrativa arbetsuppgifter. Du kommer arbeta nära två erfarna socialadministratörer på socialkontoret vid Lergöksgatan, nära Frölunda Torg.

Som socialadministratör har du en viktig roll för att organisationen skall fungera väl.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom förvaltning, administration eller annan lämplig utbildning. Rollen kräver att du har god kunskap, förståelse och erfarenhet av att arbeta inom offentlig förvaltning.
Du har gärna tidigare erfarenhet som socialadministratör och det är en fördel om du tidigare har arbetat i Treserva och med allmänna handlingar och menprövning.
Har du kunskap och erfarenhet av arbete med offentlighet- och sekretesslagstiftningen är det mycket meriterade.
Då kommunikation och bedömning av handlingar är en viktig del av arbetet krävs goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.
Du är mån om att ditt arbete blir korrekt och grundligt utfört och har en god förmåga att ha fokus på detaljer. Du kontrollerar och följer upp ditt arbete för att säkerställa att det håller en hög kvalitet.

Du tar ett stort eget ansvar och upprättar tydliga mål och planerar och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt och har många kontaktytor vilket kräver en god samarbetsförmåga.

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts om erforderliga beslut fattas.
Urval kan påbörjas under ansökningstiden.

Sammanfattning

Liknande jobb


16 maj 2024