Socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Familjehemsenheten har sedan några år tillbaka förändrat sin arbetsorganisation till att även ansvara för det psykologiska stödet och myndighetsutövningen avseende familjehemsplacerade barn. En grupp socialsekreterare ansvarar specifikt för denna arbetsuppgift varför familjehemssekreterarna fått renodlat sin roll gentemot familjehemmen. Arbetsssättet är sprunget ur Gunnareds deltagande i BBIC (Barns behov i centrum) genom socialstyrelsen. Dina arbetsuppgifter som barnets socialsekreterare blir att genom uppföljning av det familjehemsplacerade barnet tillse att barnet får det stöd och hjälp som barnets behov kräver. Du arbetar inom ramen för socialtjänstlagen och LVU -lagstiftningen med dokumentationsskyldighet. Då de flesta mötena sker i barnets dagliga miljö innebär det också mycket resor och flexibel arbetstid. För att barnets behov ska kunna tillgodoses innebär det mycket kontakt med barnets biologiska nätverk och familjehemmet, samverkan med externa samarbetspartners samt teamarbete med familjehemmets socialsekreterare Socionomexamen. God kunskap om barns utveckling och mångårig erfarenhet av arbete med utsatta barn. Gärna utbildning i eller erfarenhet av samtal med barn. Samarbetsförmåga är viktig. Erfarenhet av och förmåga till självständigt arbete. Kunskap och erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. Stor betydelse fästs vid personlig lämplighet. Körkort är ett krav.

Sammanfattning

Liknande jobb


28 oktober 2008

Vi söker säljare!

28 oktober 2008

Färskvaruförsäljare

28 oktober 2008

Mediakarriär?

29 oktober 2008