Socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Social omsorg Individ- och familjeomsorgen, Familjeenheten SOCIALSEKRETERARE för uppdrag med boendesamordning och dödsboutredningar Beskrivning av arbetsplats Individ- och familjeomsorgen söker en socialsekreterare som ska ha i uppdrag att vara boendesamordnare samt arbeta som handläggare av dödsbo.Tjänsten är inom Ekonomi- och mottagningsenheten.Ekonomi- och mottagningsenheten är en av fyra enheter inom Individ- och familjeomsorgen i Täby kommun.I Ekonomi- och mottagningsenheten handläggs försörjningsstöd, arbetsmarknadsinsatser, dödsbo och boendesamordning av träningslägenheter/flyktingbostäder.Arbetsuppgifter Du ska som socialsekreterare för dessa två olika uppdrag samordna och utveckla arbetet med detta inom enheten.Som samordnare av bostäderna kommer du att arbeta internt med kommunfastigheter och externt med fastighetsägare på orten.Du har kontakt med övriga enheter inom socialtjänsten för personer i träningslägenheter och förmedling av dessa.Du ska skriva kontrakt, begära handräckning hos kronofogden vid behov.Arbeta med hyresstörningar och på så vis göra ett uppsökande arbete tillsammans med försörjningsstöd.Under de närmaste åren kommer vi att arbeta med "Bostad först" i projektform, vilket du kommer att vara delaktig i.Som handläggare av dödsbo, boutredare, ska du hjälpa till med frågor angående personer som har avlidit i kommunen och saknar medel för begravning.Du ska göra en dödsboanmälan om den dödes tillgångar bara räcker till begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet.Dödsbohandläggningen innehåller olika slag av arbetsuppgifter och beslut som styrs av olika författningar.Du ska utreda dödsboet för att avgöra om exempelvis förutsättningarna för dödsboanmälan är uppfyllda.Dödsboförvaltningen och handläggningen av en dödsboanmälan kan i dessa fall betraktas som en enda process, ett ärende, som kan mynna ut i olika typer av beslut.Kvalifikationer Du har socionomexamen och flerårig erfarenhet från arbete med myndighetsutövande arbete.Du får gärna ha erfarenhet från olika delar inom socialtjänsten.Denna samordnande tjänst spänner från att som boutredare handlägga alltifrån myndighetsutövning till att möta och samarbeta med människor i en speciell och ofta utsatt situation i livet.För att kunna utföra sitt arbete behöver boutredaren ha god kännedom i juridiska och administrativa frågor.I möten och samarbete med de anhöriga behöver de dessutom ha god kunskap och erfarenhet om mänskligt beteende och socialt arbete.Detta gäller även för boendesamordnarrollen.Du har goda kunskaper i socialtjänstlagstiftningen och gärna kunskaper om hyreslagen.Du har en god administrativ vana.Anställningsvillkor Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.Tillträde 1 mars 2011 eller efter överenskommelse.Kontaktpersoner Närmare upplysningar om tjänsten och rekryteringsprocessen lämnas av Kotte Wennberg, enhetschef, tel.Fackliga företrädare: SACO, Margareta Westlin, tel. Märk din e-post "Socialsekreterare bosamordnare och handläggning dödsbo".

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Täby Kommun
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 29 december 2010
  • Ansök senast: 31 januari 2011

Liknande jobb


Socialsekreterare med uppföljningsuppdrag för placerade ungdomar

Socialsekreterare med uppföljningsuppdrag för placerade ungdomar

21 maj 2024

Socialsekreterare med uppdrag som intern konsult inom område Barn/IFO

Socialsekreterare med uppdrag som intern konsult inom område Barn/IFO

20 maj 2024

Socialsekreterare till Barn- och unga

Socialsekreterare till Barn- och unga

20 maj 2024