Socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Arbetsmarknads- och familjeförvaltningens verksamhet omfattar arbetsmarknad, socialtjänst, försörjningsstöd, integration och mångfald samt vuxenutbildning. ServiceCenter/Mottagningsenheten är skyltfönstret för Arbetsmarknads- och familjeförvaltningen och ingången till förvaltningens samtliga ansvarsområden. Till ServiceCenter vänder sig kunder/brukare med de frågor som finns inom förvaltningen, såsom vuxenstudiefrågor, försörjningsstödsfrågor, arbetsmarknadsfrågor samt frågor omkring socialtjänsten vuxen, barn och ungdomsfrågor. Enheten består av tre team ServiceCenter, IFO team och Ekonomiteamet. Ekonomiteamet som nu har en vakans, består av 11 handläggare/socialsekretare som leds av en teamledare. I teamet handläggs alla ansökningar om försörjningsstöd, från medborgare som inte har handläggare sedan tidigare. Uppdraget är att pröva rätten till ekonomiskt bistånd, stödja och motivera sökanden till studier, arbete och arbetsmarknadsåtgärder via Arbetsförmedlingen, eller kompetenshöjande åtgärder i kommunens egen regi. ARBETSUPPGIFTER -handlägga ärenden om ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen. Stödja och motivera brukare till studier, arbete, arbetsmarknadsåtgärder eller kompetenshöjande insatser. -tillsammans med brukaren upprätta planering för snabbaste vägen till egen försörjning -samarbeta med andra professioner inom enheten och inom förvaltningen samt med andra myndigheter och vårdgivare i syfte att främja brukarnas väg till egen försörjning. KVALIFIKATIONER Socionomexamen eller annan beteendevetenskaplig högskoleutbildning där ämnen som, socialt arbete, förvaltnings- och socialrätt ingår och som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska ha lätt för att samarbeta, uttrycka dig i tal och skrift samt vara en flexibel och öppen person. Du ska även ha god organisations- och initiativförmåga och gilla utmaningar. Du ser samarbete och dialog som nyckeln till framgång i arbetet med kollegor och brukare. Du är flexibel och intresserad av att kontinuerligt utveckla ditt arbete. Erfarenhet av myndighetsutövning är en merit. Ett krav är att du är van att möta människor i skiftande situationer och att du har en väl utvecklad känsla för service och gärna ska ha arbetat med detta. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Sammanfattning

Liknande jobb


Socialsekreterare till Vuxen Myndighet

28 maj 2024

28 maj 2024

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

28 maj 2024