Socialsekreterare

Socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Nacka är en av Sveriges mest attraktiva och välrenommerade kommuner. Med fokus på mål, resultat och ständig utveckling strävar Nacka efter att bli bäst på att vara kommun. Ambitionen uppnås genom att Nacka ska vara bland de 10 procent bästa i kommunala jämförelser och kommunens verksamheter ska vara bland de 25 procent mest kostnadseffektiva kommunerna i landet per område. Nacka kommun är arbetsgivaren för dig som med stor frihet förnyar och gör skillnad.



Vi söker dig som vill ta chansen att jobba i vår engagerade och motiverade grupp, och bidra till vårt utvecklingsarbete i rollen som socialsekreterare!

Om enheten

Omsorgsenheten har i uppdrag att se till att de under 65 år i behov av insatser inom områdena LSS (både vuxna och barn) samt vuxna med missbruk och socialpsykiatrisk problematik får det stöd de behöver för att leva under trygga och goda förhållanden.

Stödet ska ges i nära samverkan med den enskilde och dess anhöriga. Vi erbjuder ett brett utbud av insatser baserade på förtroende och respekt för människors kunskap, egna förmåga och viljan att ta ansvar för sin situation. Enheten fångar kontinuerligt upp målgruppens behov av stöd och utvecklar vid behov nya insatser. Kvaliteten följs upp och granskas av enheten. Verksamheterna som ger insatser får stöd i det systematiska kvalitetsarbetet. Hos oss är kompetens- och verksamhetsutveckling i fokus och medarbetarna är vår viktigaste resurs.

Om arbetsplatsen

Inom sociala omsorgsprocessen i Nacka kommun arbetar taggade socialsekreterare och chefer med engagemang för det sociala arbetet och som kontinuerligt utvecklar området.

Den sociala omsorgsprocessen bygger på en organisation som vi ständigt arbetar entusiastiskt med att förbättra och utveckla. Vi lägger stor vikt vid hur vi på ett enkelt sätt ska kunna möta upp våra kommuninvånare genom bland annat en väg in för både barn och vuxna. Därutöver vill vi hålla ner antalet kontaktytor, förenkla handläggningen där det är möjligt, öka den vardagsnära arbetsledningen för socialsekreterarna och minska på administrationen. Vi har utarbetat arbetssätt som bygger på tillgänglighet, ett smidigt mottagande och att vi bildar team kring den enskilde där de kompetenser som behövs är representerade. 

Omsorgsenheten, gruppen Utredning och Uppföljning Vuxen kan bevilja insatser så som kontaktperson, boendestöd, stödboende, missbruksbehandling med mera. Arbetsgruppen består i sin helhet av flera delar. Vi arbetar med målgrupperna unga vuxna 18-24 år, vuxna över 25 år med beroendeproblematik, personer med psykisk funktionsnedsättning (socialpsykiatri) samt sociala hyreskontrakt. Vi arbetar huvudsakligen utifrån lagstiftningarna SoL, LVM och LVU. Ditt fokus kommer i huvudsak ligga på vuxna personer över 25 år, med beroendeproblematik.  

Ditt uppdrag

Som socialsekreterare inom detta område gör du kvalificerade utredningar, fattar beslut och följer upp insatser enligt gällande lagstiftning och delegation. Du ansvarar och driver självständigt hela processen i dina ärenden. En stor del av tjänsten handlar om att skapa goda relationer och att samverka med såväl interna samarbetspartners inom kommunen och externa såsom den enskildes privata nätverk, behandlande aktörer, landsting och kriminalvård. Arbetet är omväxlande och kräver en förmåga till flexibilitet och lyhördhet. Du använder verktyget ASI för att utreda behov och för att göra bedömningar kring lämplig insats.

På omsorgsenheten i Nacka strävar vi efter att arbeta evidensbaserat. Vi strävar och arbetar löpande med att på olika sätt implementera det systemteoretiska tankesättet. Vi följer upp vårt arbete med egenkontroller efter varje slutförd utredning och tillämpar systematisk uppföljning i form av verktyget UBÅT. Detta för att säkerställa rättssäkerheten i vår myndighetsutövning och att de personer som söker stöd hos oss faktiskt får det de behöver.

Kvalifikationer

För att vara aktuell för rollen har du socionomexamen. Du har god kunskap om aktuell sociallagstiftning och erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. Du har företrädesvis kunskap om riskbruk, missbruk och beroendefrågor. Utbildning och erfarenhet av utredningsverktyget ASI är meriterande. Du är van att tillämpa ett systemteoretiskt perspektiv. Dina kunskaper i svenska språket är goda i tal och skrift.

För att trivas i rollen som socialsekreterare hos oss är det viktigt att du är en positiv och modig person med en egen drivkraft och god förmåga att samarbeta med interna och externa samverkanspartners. Vi värdesätter egenskaper som att vara målinriktad och en vilja och förmåga att bidra till verksamhetens utveckling. Som person är du flexibel, strukturerad, serviceinriktad och har ett respektfullt bemötande mot brukare, anhöriga och kollegor. Du har humor, gillar öppenhet och är prestigelöshet på jobbet. Du är lösningsfokuserad.

B-körkort är en fördel. Arbetsgruppen är rolig, hjälpsam och ambitiös. Var och en i gruppen bidrar till en positiv arbetsmiljö med mycket skratt, och till att på olika sätt utveckla vår verksamhet.

Anställning

Tjänsten är tillsvidare med tillträde den 1 oktober 2020. Intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut, så skynda dig med din ansökan!

 



 

 

 

Inför rekryteringsarbetet har Nacka kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Omsorgsenheten
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 augusti 2020
  • Ansök senast: 4 september 2020

Liknande jobb


Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

26 april 2024

Socialsekreterare

Socialsekreterare

5 april 2024

26 april 2024

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

26 april 2024