OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Vi arbetar utifrån vår vision ”Möjlighet att lyckas” och vår värdegrund som utgår från de fem begreppen: Respektfull, Delaktighet, Resultatinriktad, Professionell och Tillitsfull. Orden är grunden i vårt varumärke och de beskriver hur förvaltningen vill uppfattas av dem vi är till för. Hos oss arbetar vi bland annat med försörjningsstöd, boendefrågor, budget och skuldrådgivning, våld i nära relationer och att stödja ungdomar och vuxna i integration och etablering i det svenska samhället.
Verksamheten Utredning har cirka 120 medarbetare som arbetar för att nå målet att ha en etablerad och självförsörjande befolkning. Verksamheten är fördelad i enheter med team och teamledare. Planeringsenhet 2, som är en del av utredning, består av 17 medarbetare. Vi vill skapa en organisation som ger förutsättningar för våra medborgare att få hjälp av oss. Vi vill också skapa rimliga förutsättningar för våra medarbetare att kunna utföra sitt arbete i en god arbetsmiljö.
Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare i planeringsenhet 2 arbetar du för att genom det sociala förändringsarbetet, i dialog med klienten finna den bästa lösningen för att medborgaren ska nå målet egen försörjning. Du arbetar även med att utreda rätten till försörjningsstöd under tiden.
En individuell genomförandeplan upprättas i alla ärenden. I arbetet handlägger du ansökningar om ekonomiskt bistånd enligt gällande lagstiftning och riktlinjer. Vidare ingår bland annat att konsultera, inhämta information, göra bedömningar, fatta beslut och följa upp insatser.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete med myndighetsutövning samt möta människor i kris. Det är en fördel om du genomgått en kurs/utbildning i samtalsmetodik. Du har goda kunskaper i Office-paketet och då dokumentation och kommunikation ingår i arbetsuppgifterna kan du uttrycka dig väl i tal och skrift. Erfarenhet av verksamhetssystemet lifecare är meriterande. B-körkort är ett krav.
Det är viktigt att du är en person med kreativitet och att du utan rädsla tar dig an uppdraget. Det krävs att du är självgående, ansvarstagande och förhåller dig till uppsatta mål och förväntningar på ett sätt som även skapar engagemang hos andra. Du är van vid att arbeta i en tillitsstyrd organisation och förstår att samverkan är nyckeln till framgång.
ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.