Socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Härjedalens kommun är en av Sveriges största till ytan och
vi servar våra invånare och besökare från våra fyra kontor med huvudkontoret i
Sveg. Härjedalens kommun är en samisk förvaltningskommun, vi ser det därför som meriterande om de sökande har goda kunskaper i det samiska språket, kulturen och traditionerna.  Härjedalens kommun erbjuder sina anställda förmåner och ersättningar i
samband med högskolestudier, 
friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Härjedalens kommun arbetar med
värdegrunden att finnas till för de som bor, verkar i eller besöker kommunen på
ett professionellt och respektfullt sätt genom att ständigt utveckla och
förbättra verksamheten och servicen.

 

 



Avdelningen Individ- och Familjeomsorg/bistånd i Härjedalen är en avdelning för myndighetsutövning och öppenvård som omfattar ekonomisk bistånd, stöd till vuxna med beroendeproblematik, stöd till barn och unga och deras familjer, familjerätt, budget- och skuldrådgivning samt bistånd till äldre och funktionsnedsatta.

Vi söker nu en socialsekreterare för utredning och uppföljning av vuxna med behov av stöd från socialtjänsten, främst inom beroendevård. Vår enhet har ambition att ständigt vidareutvecklas och förbättras. Som handläggare hos oss har du möjlighet att bidra i utvecklingsarbetet där vi tar vara på varje medarbetares unika kompetens. Vi arbetar aktivt med kompetensutveckling och möjlighet till flexibilitet i arbetsuppgifterna. I en mindre kommun som Härjedalen har du förmånen att kunna få god inblick i socialtjänstens alla myndighetsområden.

Härjedalen är en stor kommun till ytan där vårt huvudkontor ligger i Sveg och våra lokalkontor finns i Funäsdalen, Ytterhogdal och Hede.

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill ha ett engagerande och viktigt arbete samt vill kombinera klientkontakt med administrativt arbete. Som socialsekreterare för vuxna arbetar du med att utreda och bedöma den enskildes behov av stöd - och behandlingsinsatser. I arbetet ingår även att följa upp insatser både enligt SoL och LVM. För att hjälpa den enskilde utifrån dennes behov och förmåga behöver du vara flexibel och innovativ.

Det kan förekomma arbete inom de andra myndighetsområdena om behovet skulle uppstå.

I samtliga tjänster ingår en tät samverkan både med interna och externa parter och du behöver därför ha god förmåga till samarbete. En stor del av arbetet innefattar dokumentation, varpå du behöver kunna uttrycka dig väl i skrift samt ha en vana att använda dator som arbetsverktyg.

Kvalifikationer
Krav

.Socionomexamen
.Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstlagen.
.Förmåga att vårda och bygga goda relationer.
.Förmåga att kommunicera och samarbeta med andra
.körkort.
Önskvärt

.Meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning enligt Lag om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) och Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU), signs of safety.
.Erfarenhet av IT-stödet Treserva.

Personliga egenskaper
Dina personliga egenskaper är viktiga för oss. Du har förmåga att motivera till förändring och skapa goda relationer, är lyhörd och har förståelse för andra människors situationer. Du har också förmåga att arbeta självständigt och strukturerat samt kan planera ditt arbete på ett bra sätt.

Du har ett intresse av att själv utvecklas samt vara med och utveckla vårt sociala arbete i samverkan med kollegor och samverkanspartners.

Vi erbjuder
.Ett nära och tydligt ledarskap samt en positiv arbetsgemenskap
.Ett intressant och omväxlande arbete med många möjligheter
.Flextid
.Friskvård på arbetstid
.Regelbunden handledning
.Delaktighet i utvecklingen av verksamheten
.Kontinuerlig kompetensutveckling

Kontaktinformation
Anna Quarnå, Enhetschef IFO/bistånd, 0680-161 31

Lisa Petersson Hallström, Verksamhetsutvecklare IFO/bistånd, 0680-161 37

Maria Haapamaa-Eriksson, Vision, 0680-163 06

Anna Andersson, Ombud SSR, 0680-162 54

Arbetsplats
Ringvägen 2

84233 Sveg

Kontaktpersoner på detta företaget

Bengt Hjort

Ronnie Lidberg

Rickard Mattsson
068016238
Carina Nilsson
0680-164 60
Elving Forsström

Sören Gustafsson
0680-162 33
Barbro Nässelqvist

Camilla Mild
0680-16296
LF Elving Forsström

LR Sören Gustafsson
0680-162 33

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Härjedalens kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 mars 2021
  • Ansök senast: 18 mars 2021

Besöksadress

Ringvägen 2, 84233 Sveg
None

Postadress

Medborgarhuset
Sveg, 84280

Liknande jobb


Socialsekreterare till Vuxen Myndighet

28 maj 2024

28 maj 2024

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

Socionomkonsult Barn och ungdom i Värnamo

28 maj 2024