Socialsekreterare

Socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen har ett brett ansvarsområde där myndighetsutövning och förebyggande insatser ingår, bland annat barn- och ungdomsvård, missbruks- och beroendevård, våld i nära relation och familjerådgivning.

ARBETSUPPGIFTER
Då en av våra socialsekreterare gått vidare till en annan tjänst i kommunen söker vi nu en socialsekreterare till vår Insatsgrupp. Insatsgruppen består av fem socialsekreterare, en samordnare samt en enhetschef. Vi har ett nära samarbete med utredningsenheten barn och unga samt med kommunens interna öppenvård, och med externa samverkanspartners som polis och regionen. Som socialsekreterare i insatsgruppen arbetar du med att följa upp beviljade insatser enligt SoL och LVU för barn och unga mellan 0-20 år. Du gör uppföljningar, skyddsbedömningar, förhandsbedömningar, inleder utredning, arbetar stödjande med barnens nätverk samt övrigt förekommande arbetsuppgifter i gruppen.

Vårt mål är att säkerställa att barn och ungdomar och deras familjer får det stöd de är i behov av för att för att utveckla sin fulla potential. Vi arbetar enligt BBIC och vårt arbete präglas av förhållningssättet Signs of Safety. Det pågår ett ständigt arbete för att involvera familjens nätverk för att hjälpa familjen att själva hitta hållbara lösningar på de svårigheter de upplever. Då du som socialsekreterare i insatsgruppen ofta möter barn och familjer i kris och svåra situationer är det viktigt att du är en trygg och stabil person som bemöter alla människor med respekt och ett genuint engagemang.

För att trivas i rollen behöver du tycka om att samverka både internt och externt och kunna relatera till andra på ett lyhört och professionellt sätt. Vi behöver alltid sätta klientens bästa i fokus och sträva efter att arbeta relationsskapande. Ett stort fokus ska läggas på att säkerställa att insatserna genomförs med ett starkt barnperspektiv, där barns delaktighet ska främjas. Du ska även ha fokus på vikten av att en beviljad insats är rätt för klienten och att insatsen bidrar till en förbättrad livssituation för klienten. I akuta ärenden kan du behöva gå in och arbeta aktivt tillsammans med övriga i gruppen, i samarbete med enhetschef.

Våra lokaler ligger i Märsta, några minuters gångväg från tågstationen. I kommunen pågår ett arbete för att under september månad kunna implementera ett nytt flexibelt arbetssätt med möjlighet till visst distansarbete.

KVALIFIKATIONER
Socionomexamen är ett krav och du behöver ha erfarenhet av handläggning sedan tidigare. Eftersom du har ansvar för att skriva bedömningar, journalanteckningar och andra handlingar så är det viktigt att du kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har utbildning i BBIC, Signs of Safety, MI samt om du har tidigare erfarenhet av socialt arbete med barn- och ungdomar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för yrkesrollen.

ÖVRIGT
Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Familjehemsenheten Anna Lindsjö
08-592 263 63
Enhetschef Familjehemsenheten Anna Lindsjö
08-591 263 63
Planeringschef Ulrika Mellberg
08-591 260 68
Enhetschef Familjehemsenheten Anna Lindsjö

Förvaltningschef Lena Ludvigsson
08-591 263 52
Enhetschef Paula Wallenius
08-591 267 60
Planeringschef Anna-Karin Åberg
08-591 260 68
Enhetschef Mottagningsenheten Ulrika Mellberg
08-591 268 79
Enhetschef Ungdomsenheten Rihaneh Ostad Gholizadeh
08-591 267 63
Enhetschef Barnenheten Anna-Riikka Törrönen
08-591 263 35

Sammanfattning

Besöksadress

19585 Märsta
None

Postadress

Södergatan 20
MÄRSTA, 19585

Liknande jobb


Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

26 april 2024

Socialsekreterare

Socialsekreterare

5 april 2024

26 april 2024

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

26 april 2024