Socialsekreterare

Socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre.




Vill du ha ett meningsfullt, utvecklande och utmanande arbete där fokus ligger på att göra skillnad för Trollhättans barn och unga? Då ska du söka arbete hos oss! Vi erbjuder dig en tjänst med bra introduktion, en mentor och en god gemenskap i en trevlig grupp.

Välkommen med din ansökan!

På vår enhet finns ett gott engagemang och en god sammanhållning hos medarbetarna. Vi har flera Teamledare och socialsekreterare med lång och gedigen erfarenhet av barnavårdsarbete. Vi har en samsyn i våra ärenden som förenar oss samt håller fanan högt vad gäller kvalitet och rättssäkerhet. Du får räkna med utmaningar i vardagen men också skratt och härliga möten och fantastiska kollegor. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och vi söker dig som vill vara med och bidra till att vår verksamhet håller en hög kvalitet med våra invånare i fokus. Vi är varandras arbetsmiljö och vi strävar efter ett klimat som präglas av mod, respekt, tydlighet och hjälpsamhet. Välkommen till en arbetsplats där vi samarbetar för dem vi är till för.

Om verksamheten
Barn- och Familjeenheten 2 tillhör verksamhetsområdet Familjestöd inom Arbetsmarknads- och socialförvaltningen. Utifrån att enheten har vuxit är vi sedan 2021 två utredningsenheter där Barn- Familjeenheten 2 är den ena enheten och Barn- och Familjeenheten 1 är den andra. Barn- och Familjeenheten 2 består av 18 socialsekreterare, två teamledare, en enhetschef samt en pool-teamledare. Barn- och Familjeenheten 1 består av 14 socialsekreterare, två teamledare, en enhetschef samt Mottagningsgruppen. Det är två team i respektive enhet som arbetar med utredning och uppföljning av insatser. Vi samarbetar nära i de två enheterna och arbetar gemensamt i våra ärenden över enheterna. Staden har väl utvecklade hemmaplansinsatser som arbetar med förändringsarbete. Vi är positiva och engagerade medarbetare som tillsammans arbetar för att utföra ett rättssäkert socialt arbete med hög kvalitet. Enheten arbetar medvetet med ett inkluderande förhållningssätt och bemötande och är HBTQ+-certifierad. Vi har också ett starkt fokus på barns delaktighet i kontakten med oss.

Dina arbetsuppgifter
Din huvudsakliga arbetsuppgift är handläggning enligt SoL och LVU med inriktning på barn och ungdomar 0-18 år, deras familjer och nätverk. Du ska utreda och bedöma barns och familjers resurser och biståndsbehov samt besluta om och följa upp olika insatser. Vi arbetar utifrån ett medvetet och utvecklat barnperspektiv och använder BBIC som handläggnings- och dokumentationssystem.

Vi erbjuder gedigen och genomtänkt introduktion, goda möjligheter till fortbildning inom arbetsområdet, metodhandledning, processhandledning och trevlig arbetsgemenskap. Alla nyanställda får dessutom en mentor.

Kvalifikationer
Du ska vara socionom eller socialpedagog. Du har goda kunskaper om barns utveckling och det är för dig en självklarhet med engagemang för barn som far illa och du ser barnets nätverk som en viktig resurs i förändringsarbetet. Det krävs att du gillar dokumentation och du ska kunna dokumentera på ett rättssäkert sätt och med god kvalitet. Du bör ha erfarenhet av myndighetsutövning inom den sociala barn- och ungdomsvården samt av att arbeta med BBIC.

Personliga egenskaper
Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Viktiga egenskaper är god samarbetsförmåga, stresstålighet och förmåga att arbeta självständigt. Du ska ha god förmåga till reflektion och analys samt att uttrycka dig väl i både tal och skrift då arbetet innehåller en stor del dokumentation och administration. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Övrig information

Giltigt utdrag ur belastningsregistret ska uppvisas för arbetsgivaren inför erbjudande om anställning.

Anställningsformation
1 tillsvidare tjänst 100% med tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Intervjuer och rekrytering kan komma att ske löpande under rekryteringsprocessen.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons!


Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag har vi passerat 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund.


Trollhättans Stad tillämpar rökfri arbetstid.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Dahl
+46 070-5597289
Martin Engman
0520-49 60 56, 070-202 54 49
Inger Thonander
0520-496510, 0703598447
Kerstin Olofsson

Djeno Mahic

Tina Tenggren
+46 0701642460
Thomas Johansson

Henrik Stålheim
0520-497491, 0706-888191
Bernt Ljungquist
0520-49 79 30, 070-205 15 27
Johansson Britt-Inger

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trollhättans Stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 juni 2022
  • Ansök senast: 24 juli 2022

Besöksadress

Gärdhemsvägen 9
Trollhättan

Postadress

.
Trollhättan, .

Liknande jobb


Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

26 april 2024

Socialsekreterare

Socialsekreterare

5 april 2024

26 april 2024

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

26 april 2024