Socialsekreterare

Socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss!




Om arbetsplatsen
Från januari 2024 skapas Barn- och familjeenheten i Ale, där vi samlar myndighetsutövningen barn och unga.

Vi förstärker enheten med en tjänst samtidigt som kollegor går vidare till nya utmaningar. Vi söker nu dig som vill arbeta tillsammans med oss!

Målgruppen är barn och ungdomar 0-18 år och deras familjer. Enheten består av en mottagningsgrupp, två utredningsgrupper, familjehemsvård bestående av barnsekreterare och familjehemssekreterare, familjerätt, en SSPF-koordinator, en socialadministratör och fyra 1:e socialsekreterare. Enheten leds av två enhetschefer. 

Utgångspunkten för arbetet hos oss är barnets bästa och behov av stöd och skydd. Kärnan i vårt arbete är möten som ger möjligheter till positiva och varaktiga förändringar. För att vi ska lyckas med att motivera våra familjer till förändring arbetar vi nära och tillsammans med barnet, den unge, föräldrarna, uppdragstagare och det privata och det professionella nätverket. Det finns en mycket god samverkan mellan våra olika enheter vilket möjliggör att vi tillsammans kan hitta de bästa lösningarna för våra familjer. Vårt mål är att barn och unga i Ale ska växa upp under trygga och goda förhållanden och vi ser samverkan och delaktighet som viktiga faktorer.

Vi är en enhet som präglas av kompetens och engagemang för vår målgrupp. Vår drivkraft är att genom våra insatser bidra till att föräldrar och barn kan leva ett självständigt liv.

 

Arbetsuppgifter
Våra arbetsuppgifter består bland annat av att ta emot ansökningar och anmälningar för barn och ungdomar i åldrarna 0-18 år. I uppdraget ingår att göra skyddsbedömningar och kartlägga barn och ungas behov. Vi föreslår insatser och följer upp dessa som ett led i förändringsarbetet med familjerna. I vårt uppdrag ingår också att förse familjerna, andra professionella och myndigheter med information, rådgivning samt hänvisar personer till rätt instans inom socialtjänsten och/eller annan verksamhet.

Vi söker dig som är bra på att göra adekvata bedömningar utifrån kunskaper i socialt arbete och som har ett professionellt förhållningssätt och ett gott bemötande.

En gång i veckan har samtliga socialsekreterare metodhandledning i grupp och utöver det erbjuds du individuellt stöd i arbetet av 1:e socialsekreteraren. Samtliga kollegor har extern processhandledning, kompetensutveckling, flexibel arbetstid och friskvårdsersättning.  

Kvalifikationer
Du ska ha socionomexamen, B-körkort. Vi ser gärna att du har kunskap i att utreda enligt BBiC. Det är meriterade om du har erfarenhet av arbete på socialkontor.

Du ska ha ett gott bemötande, där du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och har en förmåga att skapa en god atmosfär i mötet.

Du är ansvarsfull och tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med barnets bästa i fokus. Du är också mån om att slutföra det du har påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.

Du uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang.

För att arbeta inom socialförvaltningen krävs att du har ett giltigt utdrag (högst ett år gammalt) från belastningsregistret. Ansökningsblanketten hittar du i länken nedan.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/



Övrigt
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. 


Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.


Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialförvaltningen
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 november 2023
  • Ansök senast: 8 december 2023

Postadress

Storgatan 13
Mellerud, 46480

Liknande jobb


Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

26 april 2024

Socialsekreterare

Socialsekreterare

5 april 2024

26 april 2024

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

26 april 2024