Socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Sjöbo kommuns IFO-verksamhet är under utveckling vilket innebär att verksamheten befinner sig i en expansiv och intensiv fas som kräver fler medarbetare.

Kommunens 1100 medarbetare möter Sjöboborna i livets alla stadier. Att jobba hos oss är att spela en viktig roll för Sjöbos utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt.

Vårt arbete genomsyras av värdeorden "Professionella, öppna och engagerade mot gemensamma mål" Tillsammans gör vi skillnad för Sjöbo kommuns medborgare och besökare!

Myndighetsenheten är organisatoriskt belägen i familjeförvaltningen, som utöver socialtjänst ansvarar för skol- och förskoleverksamhet.

Vi satsar på utveckling inom individ- och familjeomsorgen genom att förstärka antalet medarbetare, arbeta för utökat teamarbete samt genomföra utbildningsinsatser för kompetenshöjning. Satsningen syftar till att utveckla samverkanslösningar och metoder för att kunna ge ”rätt insats utifrån behov”. Enheten som främst handhar verksamhet knuten till individ och familjeomsorgens myndighetsutövning har därför ett nära samarbete med kommunens öppenvård.

ARBETSUPPGIFTER
Handläggning av ärenden enligt SoL gentemot målgrupperna barn och ungdomar och deras familjer.

Arbetsuppgifterna består av att kartlägga, utreda, bedöma ärenden utifrån risk och skyddsfaktorer och i enlighet med BBIC. Du fattar beslut i enlighet med gällande lagstiftning, riktlinjer och delegation. Dokumentation är en viktig del av arbetet.
Samverkan med interna och externa samarbetspartners är viktiga inslag.
Som stöd i arbetet finns extern handledning.

KVALIFIKATIONER
Socionom, social linje samt erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten. Vi värdesätter erfarenhet av utredningsarbete med barn och ungdomar.

God kunskap om socialtjänsten och sociallagstiftning samt god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. God förmåga att samarbeta. Meriterande är specialistkunskaper inom barn- eller ungdomsvård samt erfarenhet av att ha arbetat med BBiC. Har du tidigare arbetat i datasystemet ProCapita är det en fördel.

Körkort *B**** är ett krav.

Urval och intervjuer sker löpande, så skicka in din ansökan snarast!

ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.

Vi har ett ansvar att främja en positiv hälsoutveckling hos våra anställda genom att underlätta för ett rökfritt liv och Sjöbo kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Kontaktpersoner på detta företaget

Carina Malmborg Olsson
0416-27393
Dietmar Hoffmann
0416-274 26
Enhetschef Carina Malmborg Olsson
0416-27393
Socialsekreterare, SSR Dietmar Hoffmann
0416-274 26
Verksamhetschef IFO Petra West-Stenkvist
0416-273 01
Gruppledare Caroline Johnson
0416-27391
Gruppledare Caroline Johnson
0416-27312
Bitr. förv chef Petra West-Stenkvist
0416-273 01
För fackliga representanter kontakta HR-avdelnin
0416-27000
Birgitta Nordlund
0416-271 09

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sjöbo kommun, Myndighetsenheten Sjöbo
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. 100% Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Snarast, efter överenskommelse, upphör: 2014-12-31 Möjlighet till förlängning av vikariatet alt. att vikariatet kan komma övergå till t.v.-tjänst finns.
  • Publicerat: 7 juni 2014

Besöksadress

27580
None

Postadress

None
Sjöbo, 27580

Liknande jobb


Bosocial samordnare

2 maj 2024

Handläggare Våld i nära relation

Handläggare Våld i nära relation

2 maj 2024

Bosocial samordnare

2 maj 2024