OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Arbete- och välfärdsförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
Vi arbetar utifrån vår vision ”Möjlighet att lyckas” och vår värdegrund som utgår från de fem begreppen: Respektfull, Delaktighet, Resultatinriktad, Professionell och Tillitsfull. Orden är grunden i vårt varumärke och de beskriver hur förvaltningen vill uppfattas av dem vi är till för.
Verksamheten Utredning försörjning har cirka 70 medarbetare som arbetar för att nå målet att ha en etablerad och självförsörjande befolkning. Verksamheten är fördelad i tre enheter med team och teamledare. Arbetet är klientnära och omväxlande.
Vi ser fram emot din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
I det dagliga arbetet kommer du i kontakt med individer och familjer i olika utsatta situationer. Arbetet bygger på behovsanpassade lösningar där du samverkar med övriga kollegor inom förvaltningen och inom andra förvaltningar, myndigheter och verksamheter.
Det innebär varierande uppgifter som handläggning, utredning, myndighetsutövning, kontakt med externa samarbetspartners, rådgivning, och uppföljning. Hos oss på mottag- och utredningsenheten arbetar vi bland annat med mottag av nya ansökningar, löpande försörjningsstöd, planering mot självförsörjning, tandvårdsfrågor, sysselsättningsplatser, förmedlingskonton, dödsbo, återkrav, avgifter och FUT. Vi arbetar med metoden Extraordinära resultat.
Mottag- och utredningsenheten har 21 medarbetare och två teamledare som ansvara för daglig arbetsledning. Du kommer i huvudsak att arbeta med handläggning av löpande ekonomiskt bistånd inklusive planering mot självförsörjning.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet av handläggning av ekonomiskt bistånd och av myndighetsutövning.
Goda allmänna datakunskaper är en förutsättning för tjänsten då viss hantering sker digitalt. Goda kunskaper i Officepaketet är meriterande liksom erfarenhet av arbete i verksamhetssystem Lifecare. Du behöver ha förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift och det är positivt om du har kunskaper i flera språk.
För att lyckas i rollen ser vi gärna att du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Vidare är det en fördel om du har fömåga att arbeta med andra människor; att lyssna, visa empati och respekt. Du är prestigelös och uppmärksammar och belönar andras bidrag. Förmåga att planera och organisera ditt arbete är ett krav. Du har lätt för att sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter är meriterande.
ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.