Socialsekreterare Ekonomiskt bistånd, Arbete och integrationsenheten, IFO

Socialsekreterare Ekonomiskt bistånd, Arbete och integrationsenheten, IFO

Arbetsbeskrivning

Om arbetsplatsen och organisationen


Mellerud och Bengtsfors vågar tänka nytt och slår in på nya banor för att lösa framtidens kompetensförsörjning och säkra socialtjänstens utvecklingsarbete! Kommunerna har en gemensam styrning och ledning av det sociala området. Sociala området för Mellerud och Bengtsfors leds av socialchef och delas in i fem verksamhetsområden; individ och familjeomsorg, vård och omsorg boende, vård och omsorg, stöd och service (LSS och socialpsykiatri) samt stab och administration. Genom samarbetet skapas möjligheter att dela både chefstjänster och specialistkompetenser på ett sätt som blir fördelaktigt för båda kommunerna. Det finns en stor nytta med samarbetet då många frågor kopplade till kvalitetsutveckling och kvalitetsledningssystem är likartade i kommunerna, särskilt på en övergripande nivå. Vi arbetar enligt devisen ”Vi är i framkant och har en unik samverkan där individen alltid är i centrum”. Varmt välkommen att bli en del av vårt lag! 


Sommaren 2022 påbörjades ett arbete med hur vi kan sammanfoga enheterna i Bengtsfors och Mellerud så i stället för två mindre enheter inom varje område, tar vi vara på fördelen med att ha en större enhet med fler medarbetare inom varje enhet. Det innebär att man som socialsekreterare har fler kollegor att jobba tillsammans med och att det blir mindre sårbart vid t ex arbetstoppar, semester eller sjukdom. Översynen har fått lov att ta tid och skett i samverkan med medarbetare och de fackliga organisationerna. Den är nu klar och ska verkställas under våren. När det gäller Arbete och integrationsenheten så är enheten så stor att vi, liksom vår motsvarande enhet i Bengtsfors, kommer att finnas kvar i respektive kommun. I Mellerud ansvarar vi även genom samverkansavtal mellan de fem Dalslandskommunerna för en gemensam Budget- och skuldrådgivning samt Dödsbohandläggning. 


Vi söker nu en kollega som vill vara med och fortsätta utveckla kvalitetsarbetet inom Arbete och integrationsenheten på IFO. Enhetens uppdrag är att utreda ansökningar och rätten till bistånd inom områdena ekonomiskt bistånd och boende. Arbetsmarknadsenheten, AME, är en viktig del av enheten sedan september 2021. Samarbetet har inneburit att vi lyckats stärka och få människor i sysselsättning och ett liv utan beroende av ekonomiskt bistånd. Det innebär att antal ärende per socialsekreterare sjunker, vilket leder till mer tid för ärendehandläggning och en möjlighet att utveckla samarbete och samverkan ytterligare. Vi har därmed fått en positiv utveckling!


Arbetsuppgifter


Gruppen som arbetar med ekonomiskt bistånd består av 1:e socialsekreterare och fyra socialsekreterare. Arbetet innebär att du såsom socialsekreterare kommer att ansvara för att utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd, arbeta med motiverande förändringsarbete, upprätta handlingsplaner tillsammans med den enskilde samt samverka med andra enheter och samarbetspartners, både interna och externa. Socialsekreteraren har t ex ett nära samarbete med AME för att bidragstagare enligt vår rutin snabbt ska komma ut i sysselsättning och bli självförsörjande. Antalet ärende per handläggare är lågt, i februari hade vi tillsammans 62 ärenden, vilket innebär att det finns utrymme att arbeta aktivt i ärenden, stödja individen och delta i samverkansmöten, SIP- och GIP-möten.


Kvalifikationer


Vi söker dig som är socionom eller som har en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig eller adekvat för tjänsten. Vi ser vidare att du har tidigare erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom området ekonomiskt bistånd, har ett genuint intresse av socialt arbete, är strukturerad, har samarbetsförmåga och bidrar till en god teamkänsla. Du har obehindrade kunskaper i svenska och mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.  


Du möter i din roll som socialsekreterare många olika individer som befinner sig i olika livssituationer. Ditt arbete innebär att göra skillnad för människor genom att motivera till förändring och ett liv i självständighet. Ett respektfullt och gott bemötande, en rättssäker handläggning och tro på individens egen kraft och förmåga är något vi värderar högt. Vi kommer därför att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.


Vi erbjuder dig processhandledning, närvarande arbetsledning, utbildning enligt kompetensutvecklingsplan utifrån Kompetensresan Fyrbodal, semesterväxling och friskvårdsbidrag samt att få arbeta i ett härligt team på Arbete och integrationsenheten.


B-körkort är ett krav.


Intervjuer kommer att ske löpande under rekryteringsperioden. Vänta därför inte med att skicka in din ansökan.


Varmt välkommen med din ansökan, CV och personliga brev!

Kontaktpersoner på detta företaget

Lärare Eva Emanuelsson
0530-182 45
Utbildningsassistent Jessica Linder
0530-181 17
EC/rektor AnnHelen Adler Johannesson
0530-182 36
EC/rektor Matti Bertilsson
0530-182 85
Utbildningsassistent Jessica Linder
0530-181 17
Lärare Peo Olsson
0530-182 86
Lärare Susanna Corneliusson
0530-182 86
Lärare Håkan Kristiansson
0530-182 86
Matematikcoach Ninni Eriksson
0708-415668
Lärare Jeanette Tröen
0530-182 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Melleruds kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 april 2023
  • Ansök senast: 30 april 2023

Besöksadress

Storgatan 13
None

Postadress

Kultur- och utbildningsförvaltningen
Mellerud, 46480

Liknande jobb


Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

26 april 2024

Socialsekreterare

Socialsekreterare

5 april 2024

26 april 2024

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

26 april 2024