Socialsekreterare ekonomiskt bistånd ref.nr 9/23

Socialsekreterare ekonomiskt bistånd ref.nr 9/23

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen ansvarar, på uppdrag från socialnämnden och utifrån gällande lagstiftning, för socialtjänsten i kommunen. Förvaltningens ansvarsområden omfattar Individ- och familjeomsorg, Hälso- och sjukvård samt Omsorg om äldre- och funktionshindrade. Att arbeta inom Socialförvaltningen innebär att arbeta för en god vård i utveckling och goda hållbara relationer. Kalix kommun är bland annat i framkant med nya arbetsmetoder, modern välfärdsteknik och e-hälsa för att höja kvalité, stärka den enskildes delaktighet, trygghet, säkerhet och självständighet. Inom socialförvaltningen är arbetsmiljö en viktig fråga och vår ambition är att ge alla medarbetare förutsättningar för att göra ett så bra jobb som möjligt.

Socialförvaltningen är arbetsplats för cirka 800 medarbetare. Individ och familjeomsorgen (IFO) ansvarar för barn och unga, familjerätt/familjehem, ekonomiskt bistånd, ärenden missbruk och beroende, öppenvård, biståndsärenden (SoL o LSS) samt integration och arbetsmarknad. All myndighetsutövning inom socialförvaltningen är samlad inom IFO. Inom IFO arbetar47 medarbetare. Individ och familjeomsorgen utvecklar arbetet med att ha ett barnperspektiv i hela organisationen.
Kommunens storlek innebär att du som anställd får en god inblick i hur de olika enheterna inom IFO arbetar samt möjlighet till goda kontakter med andra myndigheter och verksamheter. IFO är inne i ett intensivt förändrings- och utvecklingsarbete. Vi satsar offensivt för en bra kvalitet på arbetet och på att erbjuda en god arbetsmiljö med stimulerande arbetsuppgifter. Vi arbetar med ett nära ledarskap och satsar på att skapa ett stabilt team, vi erbjuder dig ett viktigt arbete där du är en viktig nyckelperson i vårt lagbygge.

Vi är ett glatt, vänligt och hjälpsamt gäng som trivs på vår arbetsplats och vi garanterar att du kommer att trivas tillsammans med oss!

Kommunen tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder friskvård till alla anställda.
Arbetsuppgifter
I din roll som socialsekreterare arbetar du som handläggare av ekonomiskt bistånd. Uppdraget innefattar att utreda ansökningar om försörjningsstöd, avslå eller besluta om bistånd och andra insatser. Vi har en tät samverkan med varandra inom individ- och familjeomsorgen, inom förvaltningen, andra förvaltningar och med externa parter såsom Regionen, Arbetsförmedling och Försäkringskassa. I bedömningsarbetet har vi en helhetssyn med barnperspektiv i fokus och ett systemteoretiskt förhållningssätt. 

Vi ser vikten av att kunna kombinera jobb med familj och fritid därav erbjuder vi möjlighet till flexibel arbetstid och möjlighet till att arbeta hemma utifrån om verksamheten tillåter det.
Kompetenser
Vi söker dig som har en högskoleexamen med inriktning mot social omsorg eller annan relevant akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning och arbete som socialsekreterare samt dokumentationssystemet Treserva är meriterande. Vi förväntar oss att du har Socialförvaltningens mål i fokus, är kreativ och lösningsfokuserad samt ser alternativa lösningar på problem.Du är bra på att lyssna och kommunicera.Du förväntas ha ett professionellt förhållningssätt och bemötande samt en positiv inställning till förändringar och samarbete både internt och externt.
Som person är du noggrann och strukturerad samt har en god samarbetsförmåga. Du har goda kunskaper om aktuell lagstiftning och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

Som socialsekreterare har du stöd av enhetschef och kollegor samt regelbunden handledning. Du erbjuds ett positivt arbetsklimat som präglas av lyhördhet, öppenhet och hjälpsamhet. I din roll arbetar du i enlighet med gällande lagstiftning, riktlinjer och övriga styrdokument för verksamheten.
Är du en nytänkande socialsekreterare som tar egna initiativ? Vill du arbeta för att finna den bästa möjliga lösningen för personer att bli självförsörjande? Vill du vara med och utvecklavår verksamhet? Då kan du vara den vi söker. 
Om du tycker detta låter spännande och utmanande kan du vara rätt person för oss.
Varmt välkommen med din ansökan redan idag!
Övrigt
Tillsvidareanställning på heltid med tillträdesedag enligt överenskommelse. 
Ansökningar tas emot t.o.m. 2023-02-19
IT-kunskap samt kännedom i verksamhetssystemet Treserva är önskvärt.
Körkort erfordras.
Kalix kommun är ett förvaltningsområde för finska och meänkieli. Kunskaper i dessa är meriterande.
Din ansökan behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).
Kontaktpersoner
Frida Fallström, Enhetschef
Tel: 0923-654 09
frida.fallstrom@kalix.se
Fackliga företrädare
Kristina Henriksson, Vision, 0923-650 00
Charlotte Snäll, Akademikerförbundet SSR, 0923-650 00
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kalix Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 januari 2023
  • Ansök senast: 19 februari 2023

Liknande jobb


Barnsekreterare

Barnsekreterare

24 april 2024

24 april 2024