Socialsekreterare, försörjningsstöd

Socialsekreterare, försörjningsstöd

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.


Arbete- och välfärdsförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

Vi arbetar utifrån vår vision ”Möjlighet att lyckas” och vår värdegrund som utgår från de fem begreppen: Respektfull, Delaktighet, Resultatinriktad, Professionell och Tillitsfull. Orden är grunden i vårt varumärke och de beskriver hur förvaltningen vill uppfattas av dem vi är till för.

Verksamheten Utredning försörjning har cirka 70 medarbetare som arbetar för att nå målet att ha en etablerad och självförsörjande befolkning. Verksamheten är fördelad i tre enheter med team och teamledare. Arbetet är klientnära och omväxlande.

Välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att arbeta med handläggning av löpande försörjningsstöd. Informera om försörjningsstöd för nya och pågående ärenden. I rollen arbetar du självständigt med medborgare för att stötta på väg mot självförsörjning. Arbetet är klientnära och omväxlande.


KVALIFIKATIONER
Du som söker har socionomexamen eller annan likvärdig högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi ser positivt på om du har erfarenhet av handläggning av ekonomiskt bistånd eller myndighetsutövning inom socialtjänsten.

Goda allmänna datakunskaper är en förutsättning för tjänsten då viss hantering sker digitalt. Goda kunskaper i Officepaketet är meriterande liksom erfarenhet av arbete i verksamhetssystem Lifecare. Du behöver ha förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och det är positivt om du har kunskaper i flera språk. Du som söker till oss har B-körkort för att enkelt ta dig runt kommunen vid behov samt cykelkunskaper.

För att lyckas i rollen har du förmågan att arbeta med andra människor; att lyssna, visa empati, respekt och är prestigelös. Vidare har du förmåga att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt. Du står för god etik och sunda värderingar. Du försvarar lika möjligheter både inom organisationen och samhället i stort. Givetvis samarbetar du väl med personer i olika sammanhang och funktioner.

Förmåga att planera och organisera ditt arbete är ett krav är en förutsättning för arbetet. Förmåga att följa instruktioner, procedurer, lagstadgade krav och policy, samt förhålla dig till uppsatta tidsplaner är meriterande. Vi ser gärna att du även har förmåga att sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter är meriterande.


ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sammanfattning

Liknande jobb


Socialsekreterare insatsgruppen

Socialsekreterare insatsgruppen

15 maj 2024