Socialsekreterare IFO Barn- och ungdomsenhets mottagningsgrupp

Arbetsbeskrivning

Ansök idag. Kollegor imorgon.



Beskrivning
Vi söker en socialsekreterare till mottagningsgruppen till Individ- och familjeomsorgen på Barn- och ungdomsenheten.

Du kommer att arbeta tillsammans med två erfarna socialsekreterare i mottagningsgruppen och ett härligt gäng kompetenta socialsekreterare och arbetsledare. På enheten arbetar också socialsekreterare som handlägger utredningar och insatser, familjehemssekreterare och tre 1:e socialsekreterare samt administratör.

Vi arbetar aktivt för en god arbetsmiljö med delaktighet, tydlighet och struktur, stöd i handläggningen, en rimlig arbetsbelastning och gedigen introduktion samt möjligheter att arbeta hemifrån. Stödet i handläggningen har förstärkts ytterligare genom att vi numera har tre stycken 1:e socialsekreterare på enheten. Därutöver erbjuds du processhandledning externt. Vi arbetar för att medarbetare ska få utveckla ansvarområden då vi tror att delaktighet och ansvar underlättar verksamhetsutvecklingen på vår enhet.

Tjänsten är tillsvidare med tillträde 2023-09-01 eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Vi förbehåller oss rätten att rekrytera löpande under annonseringstiden, så kom in med din ansökan så snart du kan!

Vill du veta mer och tjänsten, arbetsuppgifterna och arbetsplatsen är du varmt välkommen att kontakta våra medarbetare på 0250-264 27.

 

Arbetsuppgifter
Vi arbetar utifrån barnrättsperspektiv med BBIC och bland annat iRiSk, Samarbete för Trygghet (Signs of safety) och ADAD. I mottagningsgruppen handlägger du ansökningar och anmälningar, gör skyddsbedömningar och förhandsbedömningar, e-tjänst för aktualiseringar används. Du håller i ärendet tills det kan fördelas till socialsekreterare. I mottagningen blir du ansiktet utåt genom att det i arbetsuppgifterna även ingår att ge råd och stöd och att informera andra verksamheter om socialtjänstens arbete samt att samverka med andra. Till viss del förekommer även sedvanlig handläggning av utredningar och insatser.

För att trivas med tjänsten krävs att du är flexibel gällande arbetsuppgifter och arbetstider. Vi arbetar aktivt tillsammans för att nå förbättrade livsvillkor och hitta lösningar för barn, ungdomar och deras familjer i hemmiljön. I arbetet ingår att arbeta förebyggande och familjeorienterat i samverkan med andra samhällsaktörer, både externt och internt, exempelvis med kommunens stödboende och familjeteam.

Socialförvaltningen arbetar i verksamhetssystemet LifeCare.

 

Kvalifikationer
Socionomexamen krävs för att få arbeta som myndighetsutövande socialsekreterare inom den sociala barn- och ungdomsvården. Erfarenhet av myndighetsutövning och socialt arbete med barn och familj behövs för att behärska arbetet i mottagningen.

 Datafärdigheter relevant för ditt uppdrag krävs. 

 

Övrigt
Körkort B, manuellt växlad bil, erfordras.

 

Förmågor och färdigheter
Du är trygg och stabil, är lugn och kontrollerad i pressade situationer. Du har god samarbetsförmåga, kommunicerar på ett respektfullt sätt och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Du är lösningsfokuserad och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.

Du har en god utrednings- och dokumentationsförmåga samt förmåga att arbeta självständigt på ett rättssäkert sätt, planera och strukturera och ditt arbete för att kunna hålla uppsatta tidsramar.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

 

 

 

Socialförvaltningen

Mora i hjärtat av Dalarna!

Socialförvaltningens uppgift är att vara det yttersta skyddsnätet då människor i svåra situationer behöver stöd och hjälp och saknar andra hjälpmöjligheter. Socialförvaltningen är en förvaltning med drygt 700 medarbetare och har en budget på c:a 525 miljoner. Organisationen är uppdelad i fyra avdelningar: vård- och omsorgsboende, ordinärt boende, arbete och integration samt individ- och familjeomsorg. Förvaltningens uppdrag är att utreda och verkställa beslut inom SoL, LSS, HSL m fl.

Välkommen med din ansökan till oss!

Mora kommun


Mora kommun är alla vi som jobbar här. För oss är det naturligt att ha medborgaren/kunden i fokus, vara serviceinriktade och bemöta alla med respekt. Vi tar gemensamt ansvar för verksamheten, vår egen och andras arbetssituation. När vi möter utmaningar och nya förutsättningar gör vi det med ett positivt förhållningssätt och tar tillsammans initiativ till utveckling. Var med oss när vi växer som människor och kommun. Idag och imorgon. Läs mer om oss här: https://morakommun.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/mora-kommun-som-arbetsgivare.html


För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttarservice, se vidare http://www.rekryteringslots.se/


Om du är eller tidigare har varit anställd i Mora kommun kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.


Vi värnar om din integritet, läs mer om vår behandling av personuppgifter här: https://morakommun.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/behandling-av-personuppgifter-gdpr.html.


Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

IS/IT-chef Matthias Grahn
0250-260 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mora kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 juni 2023
  • Ansök senast: 1 september 2023

Besöksadress

Fredsgatan 16 79280 Mora
None

Postadress

Fredsgatan 16
Mora, 79280

Liknande jobb


Socialsekreterare, Strömsund

Socialsekreterare, Strömsund

29 april 2024

Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

26 april 2024

Socialsekreterare

Socialsekreterare

5 april 2024

26 april 2024