Socialsekreterare IFO Vuxen

Arbetsbeskrivning

Vi inom socialtjänsten ansvarar för att erbjuda alla kommuninvånare stöd och omsorg i olika livssituationer. Vi arbetar med att förbättra människors livsvillkor och att göra förändringar i deras liv. När våra invånare behöver oss finns vi där: i livskriser, när det finns missbruksproblematik, när relationer skaver och vid olika typer av utsatthet.

Vi behöver vara professionella och trevliga mot alla vi möter – oavsett situation. Vårt arbete är utmanande och vi har stort ansvar med möjlighet att påverka. Ibland är vårt arbete krävande, men tack vare vår kamratskap i arbetslaget och stödet från våra arbetskamrater klarar vi det mesta. Arbetsdagarna är omväxlande och det innebär att vi lär nytt hela tiden. På förvaltningen arbetar vi kontinuerligt med att bli ännu mer effektiva och strukturerade. Vi tar tillvara idéer och utvecklar nya metoder som vi har nytta av i jobbet.

Kommunens socialtjänst har det yttersta ansvaret för att alla personer med behov av stöd får sina behov tillgodosedda. En av socialförvaltningens viktigaste funktioner är att informera människor om deras rättigheter och skyldigheter. Hjälpbehov utreds och handläggarna motiverar för olika typer av insatser. Efter att ha fattat beslut, förmedlar socialförvaltningen insatsen och följer upp beslutet. Konkret kan det handla om att arbeta med frågor inom asyl, missbruk, våld i nära relationer, ekonomiskt bistånd, barn- och familjefrågor, funktionshinder och hemlöshet, bland annat.



Arbetsbeskrivning
Arbetsuppgifterna består av socialt utrednings- och uppföljningsarbete och beslut enligt Socialtjänstlagen och LVM gällande vuxna personer, främst riktat mot missbruk, samsjuklighet och bosociala frågor, samt att svara för information och motivationsarbete som har direkt samband med utredningen.

I uppdraget ingår även att ansvara för att fattade biståndsbeslut verkställs genom beställning.

Utredningsmodellen som används är ASI, när det gäller missbruk.

Kvalifikationer
Vi söker Dig som har Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Utbildning i socialrätt erfordras. Erfarenhet av myndighetsutövning och utredningsarbete enligt sociallagstiftningen är meriterande.

Meriterande är också genomgången ASI-utbildning.

Vi önskar att Du är självständig, har personlig mognad, god samarbetsförmåga samt förmåga att arbeta strukturerat.

I Linköpings kommun är idéer och innovation centralt. Det är nämligen idérikedomen hos kommunens engagerade och inflytelserika medarbetare som ger Linköping möjligheten att utvecklas och vara en av Sveriges snabbast växande städer. Här är kreativitet, mångfald och jämställdhet minst lika viktigt som att ligga i framkant när det gäller världsledande högteknologi och nytänkande forskning. Tillsammans förbättrar vi våra invånares vardag och framtid. Linköping - Där idéer blir verklighet.

För mer information om hur det är att arbeta hos oss hittar du här: http://www.linkoping.se/Jobba-hos-oss

Kontaktpersoner på detta företaget

Anita Lhådö/Socialchef (vid frågor om tjänsten)
0706-070078
Agneta persson/Gruppchef
013-20 89 81
Ros-Marie Kindgren/Gruppchef
013-20 61 77
Helena Paulsson / Verksamhetschef
013-206675 alt 072-742 89 21
Christina Våleman/Gruppchef
013-20 64 32
Lillemor Åkerblad/Akademikerförbundet SSR
013-20 89 23
Monica Kugelberg/Vision
013-206580
Inga Lill Strand/Avdelningschef
013-20 62 86
Joakim Söderlund/Akademikerförbundet SSR
013-20 78 54
Kristina Flink/Gruppchef
013-20 52 96

Sammanfattning

Besöksadress

58181 Stadshuset
None

Postadress

Stadshuset
Linköping, 58181

Liknande jobb


Socialsekreterare SoL, LSS och LVM

23 augusti 2010

Socialsekreterare till den gemensamma socialjouren i Dalarna

30 mars 2020

Socialsekreterare, ensamkommande flyktingbarn

23 augusti 2010

Socialsekreterare till HVB - Hemmet Fyrklövern

24 augusti 2010