Socialsekreterare med uppföljningsansvar, Utredningsenhet Ungdom

Arbetsbeskrivning

Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 6700 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss.

Socialtjänst Gävle jobbar för positiva förändringar för människor i utsatta situationer. Bland Socialtjänst Gävles ca 400 medarbetare finns socialsekreterare och behandlingspersonal som ger råd, stöd och hjälp till alla åldrar. Ambitionen är att göra det på hemmaplan och i närmiljö. Hos oss jobbar du alltid med barnens bästa i centrum och bygger insatserna på respekt för den enskildes integritet och självbestämmande. Vår hjälp gör Gävle tryggare.

Utredningsenhet Ungdom söker nu en socialsekreterare som har uppföljningsansvar för ungdomar placerade på HVB.

Arbetsgruppen består av 15 årsarbetande socialsekreterare varav 1 socialsekreterare med ansvarar för placerade ungdomar, en administratör samt en enhetschef.
Vårt uppdrag består i att utreda barn och ungdomar i åldern 13 – 18 år efter anmälan eller ansökan enligt Socialtjänstlagen, uppföljning av biståndsinsatser samt uppföljning av vården när ungdomar placeras utanför hemmet i familjehem eller på institution. Vidare att lämna yttranden till åklagare- och polismyndigheter enligt LUL.

Vi arbetar förändringsinriktat och utifrån ett systemiskt synsätt. En viktig uppgift för oss är att involvera det privata nätverket i arbetet kring barnet och samverka med andra myndigheter och vårdgivare. Vi har kontinuerlig handledning av extern handledare och som nyanställd har man tillgång till en mentor i arbetsgruppen.

I januari 2017 startades ett forskningsprojekt tillsammans med Högskolan i Gävle, forskningsledare Pia Tham, kring socialsekreterares arbetsmiljö. Forskningen är den enda i sitt slag i Sverige, målet är att det ska utmynna i en god arbetsmiljö för socialsekreterare som arbetar med barn och unga. Projektet sträcker sig över 2 år och innefattar olika insatser för att förbättra arbetsmiljön för socialsekreterare.


ARBETSUPPGIFTER
Arbetet består i att följa upp vården kring de barn och ungdomar år som är placerade i familjehem eller på institution. Arbetet innebär att besöka ungdomarna och ansvara för uppföljningsmöten och den dokumentation som följer av detta. Vidare att samarbeta med familjehem och institutioner samt de aktörer som är av vikt för vården under och efter placeringen. Du har därför en viktig arbetsuppgift i att skapa förutsättningar för vårdkedjor som tillvaratar barnens behov samt för att underlätta samverkan internt och externt.
Du arbetar tillsammans med den socialsekreterare som är huvudhandläggare i ärendet och dina arbetsuppgifter är också att handlägga övervägande och omprövningar av vården samt bevaka vårdplaner och genomförandeplaner.
Tjänsten kan innebära resor med övernattning.


KVALIFIKATIONER
Du har socionomexamen och tjänsten kräver minst tre års erfarenhet av socialt arbete med barn och ungdomar. Har du tidigare erfarenhet av myndighetsutövning samt dokumentation enligt BBIC ses det som meriterande. Vi förutsätter att du är intresserad av att utveckla vårdkedjor och att arbeta förändringsinriktat och genom nätverksarbete.

För att lyckas i tjänsten ser vi att du kommunicerar på ett tydligt och förtroendeingivande sätt så att ditt budskap når fram. Du ska ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Då en stor del av arbetet sker självständigt ser vi att du har erfarenhet av att på egen hand driva processer och arbetsuppgifter framåt.

Arbetet innebär resor inom och utom länet och du behöver därför ha B-körkort och körvana. På denna befattning kräver arbetsgivaren utdrag ur Polisens belastningsregister. Utdraget ansöker du från Polisens hemsida.


ÖVRIGT
Som medarbetare hos oss har du flextid. Under sommaren tillämpar vi sommartid vilket innebär en timmes förkortad arbetstid per dag under juni, juli och augusti. Du har också möjlighet att växla semesterdagstillägg till lediga dagar och får ett friskvårdbidrag med 1000 kr per år.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Lars Clerksén
026-17 97 13
Michael Almqvist
026-17 99 97
Erik Mäki
026-17 72 28
Marie Halilovic
026-17 91 78
Christina Andersson
026-17 24 10
Ola Eklöv
026-17 24 58
Sari Pajulampi
026-17 24 58
Anna Krentze
026-17 81 28
Monika Quadt
026-17 88 18
Lars Lodin
026- 17 29 90

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Gävle kommun, Socialtjänst Gävle Gävle
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 9 februari 2017

Besöksadress

80130 Gävle
None

Postadress

Stadshuset
Gävle, 80130

Liknande jobb


Socialsekreterare till Socialförvaltningen Nordost

Socialsekreterare till Socialförvaltningen Nordost

28 mars 2024

28 mars 2024

Behandlingssekreterare- Sommarvik

Behandlingssekreterare- Sommarvik

28 mars 2024