Socialsekreterare till Barn och Unga, Rekrytering och Matchning

Socialsekreterare till Barn och Unga, Rekrytering och Matchning

Arbetsbeskrivning

Om Social- och omsorgsförvaltningen
Social-och omsorgsförvaltningen är en del i välfärdskedjan. Vi bedriver myndighetsutövning samt utreder, planerar och upphandlar vård och omsorg utifrån målgruppernas behov.

Förvaltningen styrs av och svarar på uppdrag av social- och omsorgsnämnd samt äldrenämnd.

Vi bedriver en verksamhet med hög tillgänglighet, god kvalitet och rättssäkerhet inom givna ekonomiska ramar. Organisationen utformas så att den har flexibilitet att möta snabba omvärldsförändringar, framtida utmaningar och förändrade politiska prioriteringar.

Vårt arbete ska säkerställa att de som bor i Linköping får det stöd som de har rätt till. Riktningen för vårt arbete finns i vår vision: ”Med mod och handlingskraft möter vi din förmåga och tillsammans skapar vi framtiden!”Om arbetsplatsen
Social- och omsorgsförvaltningen har genomgått en stor omorganisation och består sedan 1 november 2020 av avdelningarna Barn och unga (0-20 år), Vuxna, Äldre samt Staben. Syftet med den nya organisationen är bland annat att vi ska få en ökad helhetssyn och utveckla vår samverkan utifrån ett brukarperspektiv. 

Avdelningen Barn och unga består av Mottagning, fyra Utrednings- och uppföljningsgrupper, Familjerätt, Rekrytering och matchning samt Kvalitet och utveckling. Inom Rekrytering och matchning arbetar det socialsekreterare som rekryterar, utreder, bedömer, handleder och utbildar resurser såsom jourhem, familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner.  

Som socialsekreterare arbetar du utifrån de mål som social- och omsorgsnämnden beslutat om. Nämndens verksamhet ska genomsyras av professionellt bemötande och god tillgänglighet. Myndighetsutövningen ska ske rättssäkert och effektivt. Arbetet kräver stor flexibilitet och erfarenhet då behoven ser olika ut utifrån individens förutsättningar och arbete med olika målgrupper.

Arbetsbeskrivning
Som Socialsekreterare på Rekrytering och matchning kommer du att leta, matcha, utreda och följa upp familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Du utreder och bedömer förmåga hos varje uppdragstagare, detta görs genom djupintervjuer och hembesök. I arbetet ingår även att följa upp och finnas för uppdragstagaren regelbundet under den tid som uppdragstagaren har ett uppdrag att stötta barnet/ungdomen. Vidare samverkar du med olika delar inom förvaltningen såsom barnet/ungdomens socialsekreterare likväl som du samverkar med externa aktörer.

I arbetet ingår det även att vara en del i utvecklingsuppdraget kring verksamhetssystem och BBIC bland annat.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller beteendevetenskaplig examen med högskolekurser inom psykologi, socialt arbete, förvaltningsrätt och socialrätt. Du har erfarenhet av utredningsarbete och uppföljning inom socialt myndighetsarbete och det är meriterande om du har erfarenhet av familjehemsvård. Vidare har du god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift då arbetet innehåller dokumentation. Du har B-körkort för manuell växellåda och det är meriterande om du har kunskap om MI. 

För att lyckas i rollen som Socialsekreterare har du förmågan att sätta dig in i någon annans perspektiv utan att ta över personens känslor. Arbetsdagen kan snabbt förändras och därmed har du lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och har förmågan att förändra ditt synsätt. Vidare planerar, organiserar och prioriterar du arbetet på ett adekvat sätt och du arbetar bra med andra människor där du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. I rollen kan du komma att ställas inför svåra avvägningar och då krävs det att du kan väga samman komplex information och göra korrekta avvägningar och prioriteringar. 

I denna rekrytering använder vi oss eventuellt av tester som en del i vår bedömning. Varmt välkommen med din ansökan!

Information om tjänsten
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 9611
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 juni 2022
  • Ansök senast: 21 juni 2022

Liknande jobb


13 maj 2024

Socialsekreterare till myndighet äldre

Socialsekreterare till myndighet äldre

13 maj 2024

13 maj 2024