Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning är beläget i västra Stockholm med närhet till natursköna områden och med tillgång till flera strandbad.

Våra 1 600 medarbetare är vår viktigaste resurs och vi söker dig som vill vara med och bidra till att våra verksamheter håller en hög kvalitet med våra invånare i fokus.

Vi är varandras arbetsmiljö och vi strävar efter ett klimat som präglas av mod, respekt, tydlighet och hjälpsamhet. För att nå dit krävs ett nära ledarskap som kännetecknas av personlig mognad och tydlighet samt att du som medarbetare bidrar med ett aktivt medarbetarskap.



Trivs du med ett omväxlande arbete som innebär många kontakter, dokumentation och att fatta beslut som påverkar individen? Då kan det här vara en tjänst för dig.

Vi söker dig som vill arbeta som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd

Rollen som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd är betydelsefull och mångfacetterad. I dialog med klienten arbetar du för att hitta en lösning för den unika individen. Du möter ofta människor i kris och med komplexa livssituationer. I arbetet samverkar du med andra enheter inom stadsdelsförvaltningen och externa samarbetspartners.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att

- träffa dina klienter ofta och arbeta motiverande mot självförsörjning enligt BIP (https://samordningstockholm.se/bip/
- utreda och fatta beslut om ekonomiskt bistånd
- inhämta information, upprätta förändringsplaner, göra bedömningar och fatta beslut samt följa upp planeringen enligt socialtjänstlagen
- använda utredningsmallar IB, FIA samt FREDA, AUDIT, DUDIT etc.
- dokumentera och handlägga skriftligt
- bidra till ökad samverkan och verksamhetsutveckling

Hos oss får du härliga kollegor som har roligt på jobbet. Vi hjälper varandra och värnar om den goda arbetsmiljön. Vi arbetar aktivt med vår grupputveckling och strävar efter att behålla effektiva team. Vi utvecklar verksamheten fortlöpande med fokus på vår målgrupp och du är välkommen att bidra till utvecklingen genom engagemang i förändringsarbetet.

Vi erbjuder dig

- Skräddarsydd introduktion av mentor och extern handledning
- Engagerade kollegor och ett nära samarbete på enheten och teamet du ingår i
- Tillgång till nära och tillgänglig arbetsledning
- Möjlighet till löpande kompetensutveckling samt fortbildning med en individuell kompetensutvecklingsplan som grund
- Möjlighet att specialisera dig i specifika områden som är intressanta för dig och relevanta för vår verksamhet
- Friskvård på arbetstid och friskvårdsbidrag (5000 kr/år)
- Flexibel arbetstid och möjlighet att arbeta hemifrån 1-2 dagar/vecka.

Dina kompetenser och erfarenheter

Vi söker dig som har

- socionomexamen och goda kunskaper om lagstiftning och riktlinjer,
eller annan högskoleutbildning som vi bedömer som likvärdig kombinerat med liknande arbetserfarenhet
- god förmåga att dokumentera skriftligt och kommunicera muntligt
- tidigare arbetslivserfarenhet

Det är meriterande om du har erfarenhet av

- arbete inom ekonomiskt bistånd 
- arbete inom psykiatrin, psykisk ohälsa eller missbruk
- myndighetsutövning
- stadens dokumentationssystem Paraplyet
- FLAI
- MI (motiverande intervju)

För att trivas i rollen har du en god samarbetsförmåga och är serviceinriktad då arbetet innebär många interna och externa kontakter. Du gillar dokumentation och administration. Du har förmågan att fatta beslut vid tidspress eller vid begränsad information i ditt dagliga arbete som myndighetsutövare. Vidare har du en helhetssyn som gör att du ser till hela verksamhetens bästa. För att lyckas i rollen behöver du ha förmågan att arbeta mot tydliga mål och uppnå resultat samt vara ekonomiskt medveten. Vi lägger vi stor vikt vid dina personliga färdigheter och ditt engagemang för tjänsten.

Vi är nyfikna på dig och ser fram emot din ansökan!

Om enheten

Enheten arbete och välfärd består av olika team som leds av varsin biträdande enhetschef. Förutom ekonomiskt bistånd ansvarar enheten även för arbetsmarknadsinsatser, samhällsvägledning, vräkningsförebyggande arbete, budget- och skuldrådgivning samt hantering av egna medel.

 

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


8 december 2023

8 december 2023

8 december 2023