OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda, professionella möten med invånare, brukare och kunder.
I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi är en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 8 500 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.
Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!
Arbetsmarknads- och familjeförvaltningens verksamhet omfattar arbetsmarknad, socialtjänst, överförmyndarkontor samt vuxenutbildning. Målet med verksamheten är att skapa förutsättningar för att tillgodose flickor och pojkars, kvinnor och mäns rätt till arbete, egen försörjning, social trygghet aktivt deltagande och påverkan i samhället.
Eskilstuna ska utveckla de sociala förutsättningarna i kommunen. För att kunna fokusera på det arbetet genomförs en omorganisation och en ny socialförvaltning inrättas. Den nya Socialförvaltningen kommer att bestå av ca 300 medarbetare med ansvar för kommunens individ- och familjeomsorg. Till förvaltningen tillhör Socialnämnden som är nyinrättad sedan början av 2015.
Ekonomiskt bistånd består av nedanstående tre enheter och söker nu socialsekreterare till följande tjänster och områden:
Enheten för rehabilitering och komplettering har i uppdrag att pröva rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen och du förväntas upprätta handlingsplaner med en klar målsättning att hjälpa individen till självförsörjning och egenmakt.
2 tillsvidaretjänster
1 visstid på 25månander och 1 vikariat på 6 månader.
EEB-arbete är en del av verksamhetsområdet Arbete, med uppdrag att pröva rätten till ekonomiskt bistånd. I arbetet ingår också att stödja och motivera försörjningsstödstagare till studier, arbete och arbetsmarknadsåtgärder via Arbetsförmedlingen, eller kompetenshöjande åtgärder i kommunens egen regi. Två andra viktiga uppdrag som enheten har är egna-medel och dödsboutredningar.
3 tillsvidaretjänster.
Servicecenter/Mottagningen har i uppdrag att pröva rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen. På enheten handläggs alla nya ansökningar om försörjningsstöd.
2 tillsvidaretjänster
1 vikariat på 15 månader
Samtliga tjänster har tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
ARBETSUPPGIFTER
I din roll som socialsekreterare skall du stödja och motivera försörjningsstödtagare att ta sig vidare ut i arbete eller studier. Detta genom att exempelvis i samtal upprätta individuella handlingsplaner för brukarens väg till egen försörjning. Arbetet innebär även kontakt med externa parter, såsom myndigheter, andra vårdkontakter och kompetenshöjande insatser inom förvaltningen. Dokumentation i form av journalanteckningar och utredningar är en vanlig del i arbetet. I dina arbetsuppgifter prövar du också rätten till ekonomiskt bistånd. Vidare ingår även servicerelaterande arbetsuppgifter såsom kontakt och yttrande till förvaltningsdomstol, besvara förfrågningar om beslut och utbetalningar samt bemöta förfrågningar och synpunkter från anhöriga.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som i första hand har en socionomutbildning. I annat fall söker vi dig som har utbildning som enligt socialstyrelsens föreskrifter bedöms som likvärdig. Då motivationsarbetet har sin grund i MI är det meriterande om du har genomgått den utbildningen.
Du har gärna tidigare erfarenhet av utredningsarbete och myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd. Du har även gärna erfarenhet av utredningsarbete och myndighetsutövning inom socialtjänstens övriga verksamhetsområden. För arbete på ServiceCenter/Mottagningen ses det som positivt om du kan kommunicera på arabiska eller somaliska.
Arbetsuppgifterna kan ibland innebära att möta människor i väldigt utsatta situationer. I dessa möten behöver du vara trygg i dig själv, professionell och ha ett ödmjukt förhållningssätt. Utöver kraven på kompetens och erfarenhet är det viktigt att du är en positiv person som trivs med att ta ansvar, arbeta resultatinriktat och självständigt, men i nära samarbete med kollegor och samverkansparter. Du är stresstålig och är inte rädd för att anta en utmaning. Vidare har du god datavana och god förmåga att uttrycka dig både i tal som skrift och en god organisations- och administrativ förmåga. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
För rätt person är det här ett givande och utvecklande arbete där du varje dag får möjligheten till att göra skillnad. Du får även goda förutsättningar för att ta dig vidare i karriären. Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi ber dig söka denna tjänst via länken i annonsen. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan och enkät då de bedöms gentemot andra sökande. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du uppger annonsens referensnummer 1710.
För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Till säljare av annonserings- och rekryteringstjänster:
Eskilstuna kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jen Scheffel
0733 43 40 38
Chefsjuksköterska Ulrika Ehrström
070-167 14 52
Liv Hedström
Ulrika Holmgren
0856215919
Torbjörn Fröjd, arbetsledare
0708-790108
Lars Lantz, enhetschef
08-53536575
Chefsjuksköterska Nina Markholm Nordgren
073-966 18 97
Vårdförbundet Clary Marqvardt
08-517 720 93
Verksamhetschef Marianne van Rooijen
073-966 08 63
ST-chef Sofie Graner
070-684 92 39