Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd enhet 1 och 3.

Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd enhet 1 och 3.

Arbetsbeskrivning

Är du utbildad socionom eller beteendevetare? Har du förmågan att skapa goda relationer och är lösningsfokuserad? Vill du ha ett meningsfullt arbete där du bidrar till att skapa förutsättningar för våra invånare att nå egen försörjning?

Vi söker just nu fyra socialsekreterare till ekonomiskt bistånd med placering på enhet 1 eller enhet 3. Vi erbjuder både tillsvidareanställningar och visstidsanställningar. Tjänsterna som är på visstid sträcker sig under tidsperioden januari till augusti år 2023.

Hos oss på ekonomiskt bistånd arbetar vi med att bedöma och utreda inkomna ansökningar om rätten till ekonomiskt bistånd. I arbetet ska vi möta, vägleda och motivera individer till egen försörjning exempelvis via arbete eller studier. Inom Eskilstuna kommun är vi uppdelade i fyra enheter och tillhör Arbetsmarknads- och utbildningsförvaltnings förvaltningen. Förvaltningens målbild är att alla som kan jobba ska jobba och din roll som socialsekreterare är att stötta klienterna genom att tillsammans upprätta individuella planeringar och handlingsplaner.

På respektive enhet är vi ca 20 medarbetare, teamledare och enhetschef. Förutom socialsekreterare har vi ett kansli som är de första som träffar våra klienter, vi hanterar förmedlingsmedel, dödsbo och har även en samordnande TRIS funktion inom Ekonomiskt bistånd. För oss är samarbete och kunskapsutbyte viktigt, därför har vi organiserade möten i mindre teamgrupper för att bolla tankar och frågor med varandra. Vi arbetar kontinuerligt med förbättringsarbete och digitaliserar just nu delar av vår arbetsprocess med syfte att frigöra mer tid till mötet med brukaren. Vill du vara med och utveckla våra enheter mot en mer digitaliserad process tillsammans med ett trivsamt gäng kollegor ser vi fram emot din ansökan.

Samtliga fyra enheter på ekonomiskt bistånd sitter tillsammans i nyrenoverade lokaler på Västermarksgatan 34, nära Resecentrum i Eskilstuna. Hos oss får du följa brukarens resa mot egen försörjning! Vill du bli en del av oss? Läs gärna mer om uppdraget nedan!

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som socialsekreterare arbetar du med att utreda, bedöma och besluta om rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen. Du får mycket klientkontakter och i den dialogen stödjer och motiverar du individen att nå uppsatta mål. Tillsammans upprättar ni handlingsplaner för att gemensamt hitta den snabbaste vägen till egen försörjning.

I arbetet ingår det att fatta beslut om rätten till bistånd men även att göra uppföljningar kring planeringar samt systematiskt föra journalanteckningar i dina ärenden. Du kommer även att besvara olika frågeställningar från klienterna gällande ekonomiskt bistånd, och ge information om vår e-tjänst. Vissa andra insatser utifrån biståndsbeslut, som avser till exempel arbetsmarknadsinsatser kan också förekomma.

En viktig del i arbetet är att samverka både med andra delar inom kommunen som exempelvis Jobbcentrum och vår funktion som arbetar med felaktiga utbetalningar (FUT) samt även externt med bland annat myndigheter så som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Region Sörmland.

KVALIFIKATIONER
För det här uppdraget söker vi dig som uppfyller nedanstående krav:
• Kandidatexamen som socionom eller beteendevetare alternativt att du befinner dig i slutskedet av din utbildning.
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift då du både kommer att dokumentera och kommunicera mycket i rollen.
• Du behöver även känna dig trygg med att använda datorn som ett arbetsredskap då rollen innefattar en hel del administration.

Meriterande för tjänsten är följande:
• Erfarenhet av utredningsarbete och myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd eller annan myndighet.
• Kompetens i socialrätt eller juridik i socialt arbete.
• Tidigare arbete i journalföringssystem, Viva, eller liknande system.
• Erfarenhet av arbete med digitalisering i form av e-ansökningar.

Dina personliga egenskaper har stor betydelse för att du ska lyckas i rollen. Som person behöver du vara noggrann, ha ett strukturerat arbetssätt och driva dina arbetsuppgifter självständigt. Vi har tidvis en ojämn arbetsbelastning med både hög volym av ärenden och mer lugna perioder, varpå din förmåga att organisera och prioritera är viktigt. I rollen som socialsekreterare träffar du många människor med olika bakgrund och behov vilket gör att du behöver vara lyhörd och ha förmågan att anpassa samtalen efter den du möter. För att trivas hos oss behöver du vara prestigelös och ha ett lösningsorienterat förhållningsätt. Vi ser gärna att du har en drivkraft att motivera och få andra att växa och själva ta initiativ. Vidare behöver du vara en lagspelare och ha en god samarbetsförmåga då rollen innefattar många sociala kontaktytor både inom kommunen och externt med statliga myndigheter.

Låter detta intressant? Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Bifoga gärna dina betyg redan nu i din ansökan.
Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen ansvarar för arbetsmarknadsinsatser, försörjningsstöd och vuxenutbildning. Förvaltningens uppdrag är att leda invånare i Eskilstuna till insatser och utbildning som syftar till att nå egen försörjning. Målet är att alla som kan jobba ska jobba.

Vill du vara med och leda vägen?
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.
Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringskonsult Anna Dahlberg
016-710 28 30
Rekryteringskonsult Therese Klingmalm (nås v.31-32)
016-710 51 38
Enhetschef Thria Rahman (nås v.31-32)
016-710 84 56
Rekryteringskonsult (semester V.32-34) Hanna Söderberg

Rekryteringskonsult (semester V.32) Therese Gustavsson

Rekryteringskonsult (semester V.31-34) Hanna Söderberg

Rekryteringskonsult Therese Gustavsson

Rekryteringskonsult Lisa Bele
016 - 710 25 78
Rekryteringskonsult Elin Engström
016- 710 51 39
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52

Sammanfattning

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Postadress

Alva myrdals gata 3d
Eskilstuna, 63186

Liknande jobb


Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

26 april 2024

Socialsekreterare

Socialsekreterare

5 april 2024

26 april 2024

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

26 april 2024