Socialsekreterare till Familjehemsvården/Placeringsenheten

Socialsekreterare till Familjehemsvården/Placeringsenheten

Arbetsbeskrivning

Placeringsenheten har i uppdrag att utreda familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer.

Enheten ansvarar för vård och uppföljning av barn och ungdomar som är placerade i familjehem eller i annan samhällsvård. Arbetet på enheten är uppdelat mellan familjehemshandläggare som har fokus på rekrytering och det dagliga stödet till familjehemmet och barnhandläggare som har ansvaret för att följa upp barnens samhällsvård. Vi arbetar med barnet i fokus.

Arbetsuppgifter
Tjänsten är som familjehemshandläggare med ansvar för rekrytering och utredning av familjehem. I rollen ingår det även att ansvar för att ge stöd, vägledning och uppföljning av dessa. Vi lägger ett stort fokus på de placerade barnens och ungdomarnas skolgång och hälsa. Sollentuna har SkolFam. Du kommer att ha ett nära samarbete med familjehem, SkolFam och kollegor samt få kontinuerlig arbetsledning från gruppledare.

Kvalifikationer
Det är ett absolut krav att du har socionomexamen. Önskvärt är att du har handledarutbildning och utbildning i Nya Kälvesten. Du behöver ha mångårig erfarenhet av att arbeta med familjehem och gärna flerårig erfarenhet av socialt arbete och goda kunskaper om lagstiftningen inom socialtjänsten.

Du kan förena ett kreativt förändringsarbete med en god administrativ förmåga. Vi vill att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Du är ansvarsfull och har lätt för att samarbeta med andra. Arbetsuppgifterna kräver en stor förmåga till självständigt arbete. I tjänsten ingår en del resor och körkort är ett krav.

Stor vikt kommer att läggas vid sökandes personliga egenskaper och erfarenheter.  

Vi erbjuder
En arbetsplats med stort fokus på kvalitet och utvecklingsarbete. Vi är en erfaren arbetsgrupp som trivs bra tillsammans och som tycker att vi har roliga arbetsuppgifter som är viktiga. Både ledning och organisation är stabil, och vi har ett gott arbetsklimat med en stor portion humor. Hos oss har du möjlighet att vara med och utforma och utveckla arbetet. Vi har stimulerande och varierande arbetsuppgifter och vi gör skillnad för de människor vi möter.

Självklart har vi extern handledning. Sollentuna kommun har BBIC-licens och arbetar med MI och med Signs of Safety som förhållningssätt.

Tjänsten är en tillsvidare anställning, heltid. Vi tillämpar individuell lönesättning.

För tjänsten krävs utdrag från misstanke- och belastningsregister. 

Intervjuer kommer att ske löpande.

Välkommen med din ansökan!

 





 




Med engagemang växer vi tillsammans – vi skapar värde och gör Sollentuna lite bättre varje dag. Vi vill ge dig möjligheten att kunna påverka, utvecklas, växa i din yrkesroll och trivas med kollegor. Vi söker dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Jämlikhet och mångfald är viktigt för oss och vi behöver olika kompetenser i våra verksamheter. Välkommen till oss!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sollentuna kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 februari 2020
  • Ansök senast: 17 mars 2020

Liknande jobb


28 maj 2024

Socialsekreterare BoU-insats. Ledig fredagar för god återhämtning

Socialsekreterare BoU-insats. Ledig fredagar för god återhämtning

28 maj 2024

Psykoterapeut till psykiatrimottagning psykos/PTSD

Psykoterapeut till psykiatrimottagning psykos/PTSD

28 maj 2024