Socialsekreterare till Flykting och Integration - Stöd och försörjning

Arbetsbeskrivning

Vill du jobba på en plats med optimism och framåtanda? Där saker och ting händer och där du som medarbetare kan trivas och utvecklas? Då är Falkenbergs kommun något för dig.

Falkenberg är en stad på attraktiva västkusten som befinner sig i ständig utveckling. Vi bygger nya bostadsområden, utvecklar våra verksamheter och fler och fler väljer att flytta hit. Det finns också goda möjligheter att pendla till Falkenberg.

Att vara anställd hos oss innebär många möjligheter med chans att kunna växa och utvecklas oberoende av yrkesval. Vi vill skapa en hållbar framtid för vår miljö, våra medarbetare, för våra barn, ungdomar och gamla.

Vi tycker att Falkenbergs kommun som arbetsplats blir bättre av mångfald och söker därför människor med olika bakgrund och erfarenhet.

Vill du vara med och utveckla vår verksamhet?


ARBETSUPPGIFTER
I Falkenbergs kommun har man startat upp en ny avdelning - Flykting och Integration. Inom denna avdelning finns sedan myndighet och utförare. På myndighet finns det handläggare som arbetar med utredning och handläggning av ensamkommande barn, uppföljning av insatser samt privatplaceringar men även med frågor gällande stöd- och försörjning av nyanlända. Arbetsgruppen arbetar även med kommunanvisningar samt olika projekt inom integrationsområdet.

Arbetet på Stöd- och försörjningsenheten inom Flykting och Integration har två delar:

- att handlägga ekonomiskt bistånd i enlighet med gällande lagstiftning och riktlinjer
- att tillsammans med klienten arbeta för förändring med målet att nå självständighet och självförsörjning. Arbetet innehåller samhällsinformation, råd och stöd, motivation och förändringsarbete. I denna tjänst ingår etableringsarbete för nyanlända i kommunen genom utredning av behov av stöd och försörjning.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du skall ha god kunskap om gällande lagstiftning och erfarenhet av arbete gällande stöd o försörjning.

Som person vill vi att du är kommunikativ med god förmåga att samarbeta, både internt och externt. Du bör också ha god förmåga att bemöta människor och att se individen utifrån ett helhetsperspektiv. Du förväntas kunna arbeta självständigt, fatta snabba beslut och organisera och planera dina arbetsuppgifter.

Erfarenhet från eller god kännedom av kommunal verksamhet samt flyktingverksamhet är meriterande.

Då du är verksamhetens och kommunens ansikte utåt kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet.

Körkort krävs.


ÖVRIGT
Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Falkenbergs kommun tillämpar en rökfri arbetstid.

Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av befarad övertalig personal.

Intervjuer sker löpande under rekryteringen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Elizabeth Rehnström Khaless

Enhetschef Elizabeth Rehnström

Elizabeth Rehnström Khaless, enhetschef
0764-964 463
Enhetschef Lama Akkache

Sammanfattning

Besöksadress

Nygatan 34 FALKENBERG
None

Postadress

Nygatan 34
FALKENBERG, 31180

Liknande jobb


3 maj 2024

Bosocial samordnare

2 maj 2024

Handläggare Våld i nära relation

Handläggare Våld i nära relation

2 maj 2024