Socialsekreterare till flyktingenheten

Arbetsbeskrivning

Välkommen till en arbetsplats med mod, värme och engagemang! Här är vi trygga och trivs med varandra vilket dagligen avspeglar sig i vårt arbete.
Sedan flyktingenheten startade i april 2015 har vi rekryterat många nya medarbetare och idag är vi en enhet med ca 30 personer som med stort mod och engagemang arbetar för att vår målgrupp ska få den bästa möjliga etableringen i Sverige. Vill du följa med på vår resa och vara med och utveckla arbetet med ensamkommande barn i Västerås? Sök tjänsten idag!

Vi som jobbar på flyktingenheten arbetar med olika uppdrag kopplat till myndighetsutövningen för mottagande av ensamkommande barn samt återsökning av statliga ersättningar. Enheten består av enhetschef, teamledare, socialsekreterare, familjehemssekreterare, assistenter samt ekonomiadministratörer. Vi bedriver verksamheten utifrån forskning och beprövad erfarenhet och vi lägger stor vikt vid kvalitetssäkring och metodutveckling.

Flyktingenheten ingår i sociala nämndernas förvaltning (SNF). Läs gärna mer på denna länk:
www.vasteras.se/socialanamndernasforvaltning



ARBETSUPPGIFTER
I rollen som socialsekreterare på flyktingenheten har du uppdraget att ta emot ensamkommande barn, utreda deras behov och följa upp deras etablering i det nya landet. Till stöd har du dina kollegor och en teamledare som fungerar som din arbetsledare i vardagen. Genom gemensamma ärendedragningar i grupp och individuell vägledning av din teamledare får du möjlighet att utvecklas i din myndighetsutövning och i din yrkesroll. Som anställd på flyktingenheten har du tillgång till regelbunden extern handledning och du blir en viktig person i flyktingenhetens kvalitets- och utvecklingsarbete. Du förväntas aktivt bidra med ditt engagemang och intresse för att utveckla det sociala arbetet med ensamkommande barn. Du har ett nära samarbete med familjehemssekreterarna på enheten, som har ansvar för familjehemmen där några av barnen är placerade.

I dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer du som socialsekreterare att ta emot ensamkommande barn när de kommer till Västerås och utifrån barnets behov hitta ett lämpligt HVB-hem eller familjehem. Du kommer att utreda barnet enligt BBIC (barns behov i centrum) och säkerställa att det blir en bra start för barnet i Sverige. Detta innebär att du håller i enskilda samtal med barnet, samverkar med god man, familjehem/HVB-hem, hälso- och sjukvård samt med andra aktörer vid behov. Du har också ansvar för att följa upp barnen och deras situation regelbundet för att säkerställa och kvalitetssäkra en bra etablering i Sverige.

Som ny i din roll och beroende på din erfarenhet erbjuds du en introduktion med utbildning i bland annat handläggning och dokumentation, BBIC och verksamhetssystemet procapita.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen alternativt har annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Har du en annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig är kunskap i socialrätt meriterande och med denna utbildningsbakgrund kommer visstidsanställning att erbjudas. Då det i tjänsten ingår att skriva utredningar och att ha svåra samtal har du som söker goda kunskaper i tal och skrift på svenska. Det är meriterande om du har erfarenhet av socialt arbete och arbete med barn och ungdomar. Vi ser även erfarenhet av myndighetsutövning som meriterande.

Du har mod, känner dig trygg med att prata om svåra saker och du kan stå för fattade beslut. Eftersom du blir en del av ett team och samverkan med andra aktörer blir en del av din vardag är det viktigt att du är en lagspelare. Vidare ser vi att du som söker är självgående och strukturerad. I denna rekrytering kommer det bli aktuellt med uppvisande av utdrag ur belastningsregistret. B-körkort är ett krav.

Vi ser fram emot din ansökan!


ÖVRIGT
Västerås stad har 10 000 medarbetare inom 100 olika yrken, alla med det gemensamma målet att bygga en stolt och välfungerande stad där framtidstro står i centrum. Tillsammans bidrar vi till välfärden och gör skillnad varje dag. I Västerås stad strävar vi efter att varje dag leva upp till vår värdegrund ”Alltid bästa möjliga möte”.

Vi vill ha en sammansättning av medarbetare som speglar mångfalden i vårt samhälle. Det tror vi är viktigt för en stolt och välfungerande stad. Funderar du på att flytta till Västerås? Besök gärna www.jiv.se, som ger dig information om staden och vilket stöd medflyttarakademin kan ge dig och din respektive vid en eventuell flytt.

På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss och vilka mervärden och förmåner du har som medarbetare. Västerås stad arbetar bland annat för att alla våra tillsvidareanställda medarbetare ska få möjligheten att önska tjänstgöringsgrad.

Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Kontaktpersoner på detta företaget

Christine Wäneskog
021-39 84 10
Vårdförbundet Mimmi Högblom
021-10 41 66
Rektor Annelie Aleson
021-39 77 21
Rektor Mats Jensen
021-39 47 01
Specialpedagog Kerstin Nilseng
021-39 37 34
Specialpedagog Ulla Brännström Alesson
021-39 34 21
Lärarförbundet Ernst Lindkvist

Verksamhetschef Leif Larsson
021-39 81 01
Frimanska vux Maivor Andreasson
021-39 97 24
Mälarakademin Ann-Sofie Tersmeden
021-39 98 06

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Västerås stad VÄSTERÅS
  • 7 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. 5 av tjänsterna är tillsvidare och 2 är visstidsanställningar (provanställning kan komma att tillämpas).
  • Publicerat: 27 februari 2017

Besöksadress

Stadshusentrén, Fiskartorget 72187 Västerås
None

Liknande jobb


22 april 2024

22 april 2024