Socialsekreterare till Kramfors kommun

Socialsekreterare till Kramfors kommun

Arbetsbeskrivning

Kramfors kommun är det naturliga navet i Höga Kusten, format under årtusenden. Hos oss kan människor, platser och miljöer växa efter sina egna förutsättningar.

Tillsammans skapar vi välfärden och ett fungerande samhälle för alla som bor och vistas i kommunen. Vi brukar med stolthet säga att vi har Sveriges viktigaste jobb! Det är en bra utgångspunkt för att en arbetsdag hos oss ska kännas meningsfull.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker två socialsekreterare inom Individ- och familjeomsorgen (IFO). Det ena tjänsten med placering inom IFO i mottagningsgruppen fram till årsskiftet eller längre. Den andra tjänsten är som socialsekreterare till gruppen som arbetar med långvarigt försörjningsstöd.

Mottagningsgruppen består av sju socialsekreterare som arbetar med att aktualisera, göra skyddsbedömningar och förhandsbedömningar på orosanmälningar som inkommer. De arbetar även med att aktualisera och utreda enklare ansökningar samt hanterar vissa yttranden som inkommer. Mottagningsgruppen behandlar ansökningar och orosanmälningar för barn och unga, missbruk, VINR, socialpsykiatri och ekonomiskt bistånd. Gruppen arbetar tätt ihop och hjälps åt att hantera det som kommer in.

Arbetsgruppen ekonomiskt bistånd består av sex erfarna socialsekreterare som arbetar med handläggning av så kallade löpande försörjningsstödsärenden innefattande utredning av inkomna uppgifter, bedömning och beslut om bistånd enligt SoL. Under 2021 infördes en e-tjänst och ett förändrat arbetssätt som i högre grad baseras på tillit vilket har bidragit till minskad administrativ handläggningstid och skapat förutsättningar att arbeta mer med socialt arbete. Under 2022 fokuserar vi på att introducera ännu fler som söker ekonomiskt bistånd i e-tjänsten och vi kommer också lägga stort fokus på att stötta dem som har uppburit försörjningsstöd under en längre tid till sysselsättning och en tryggare ekonomisk situation.

För oss är det viktigt att du trivs. Du får introduktion och rätt förutsättningar för att klara arbetet. På enheten arbetar en ärendehandledare som handleder i det dagliga arbetet. Vi har även processhandledning regelbundet med externa handledare.

Vi tillämpar distansarbete.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomutbildning. Det är meriterande med erfarenhet av ekonomiskt bistånd, barn och unga samt mottagningsarbete alternativ andra områden inom socialtjänsten.

Intresse och god förmåga för administrativt arbete såväl som brukarfokus är nödvändigt. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi kommer att fästa stor vikt vid din personliga lämplighet och dina personliga egenskaper såsom flexibilitet, samarbets- och initiativförmåga.

Körkort är ett krav.

Beredskap ingår i tjänsten.

ÖVRIGT
Bifoga CV och kort personligt brev
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Ange referensnummer och löneanspråk i ansökan. Referenser lämnas vid begäran och inför vissa anställningar i kommunens verksamheter krävs utdrag från belastningsregistret. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske.

Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

Liknande jobb