Socialsekreterare till missbruksenheten i Partille kommun

Socialsekreterare till missbruksenheten i Partille kommun

Arbetsbeskrivning

Partille kommun har idag 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.

Vill du komma till en arbetsplats där du kan påverka? Vill du jobba i en stabil organisation där du får utvecklas? Partille kommun är en lagom stor kommun som är lätt att överblicka. Vi har ett gott internt samarbete inom förvaltningen och med andra viktiga samarbetspartners. Vi är tillräckligt många för att kunna göra ett gott arbete och samtidigt tillräckligt få för att kunna samarbeta på ett smidigt sätt.

Vi söker dig som vill arbeta som socialsekreterare med målgruppen vuxna personer med missbruks-och beroendeproblematik. Du kommer att ingå i en positiv arbetsgrupp på totalt 15 personer som arbetar med målgruppen utifrån olika uppdrag. Vi på missbruksenheten består av en myndighetsdel, ett boendeteam kopplat till ett stöd- och referensboende, en öppenvårdsmottagning samt ett team som arbetar med målgruppen samsjukliga. Tillsammans är vi en stabil och engagerad arbetsgrupp med lång erfarenhet.


ARBETSUPPGIFTER
Vi utökar enheten och söker därför en ny kollega till vårt team. På missbruksenheten arbetar vi med vuxna från 21 år och uppåt med missbruk- och beroendeproblematik. När vi nu utökar enheten så kommer vi att överta det huvudsakliga ansvaret för boendesociala frågor inom förvaltningen.
Arbetsuppgifterna består av att utreda och fatta beslut om vård, boende och behandling enligt SoL och LVM för vuxna samt bostadsanskaffning för vuxna och familjer och vräkningsförebyggandearbete. En självklar del av arbetet är att ge god rådgivning till kommunens invånare. Arbetet är omväxlande och samverkan med både interna och externa samarbetspartners såsom utförare, boenden, behandlingsaktörer, sjukvård, hyresvärdar, kronofogdemyndigheten och inkassobolag är en viktig del.

Som socialsekreterare på Social- och arbetsförvaltningen arbetar du som utredande handläggare nära utförarna. Vi utgår från brukarens behov och utformar tillsammans individuella och kreativa lösningar tillsammans med den enskilde. Som socialsekreterare får du ett spännande jobb med stor möjlighet till påverkan och att själv utforma dina arbetsdagar. Din närmsta arbetsgrupp består av fyra andra utredande socialsekreterare samt metodstödjare och enhetschef som leder och ger stöd i det dagliga arbetet. Vi är en liten arbetsgrupp där gemenskap och arbetsglädje får stort utrymme.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen och tidigare erfarenhet av arbete med boendesociala frågor och enhetens primära målgrupp; vuxna personer med missbruks-/beroendeproblematik. Du ska ha erfarenhet av att möta personer med missbruks-/beroendeproblematik med eller utan en samtidig psykiatrisk problematik.

Erfarenhet av utredningsarbete och myndighetsutövning är meriterande, liksom erfarenhet av datasystemet Treserva och utredningsmetoden ASI. För att lyckas i uppdraget behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Som person är du trygg i dig själv, prestigelös och har en positiv människosyn. Du har ett engagemang för målgruppen och en god samarbetsförmåga. Du kan med lätthet vara flexibel i ditt arbetssätt och arbetstempo för att möta våra brukares behov och förutsättningar. Det är viktigt att du kan planera, prioritera och driva dina egna ärenden självständigt samtidigt som du tar hjälp vid behov. Att tänka rätt insats i rätt tid och vara kostnadsmedveten är en självklar del av uppdraget. Personlig lämplighet är av stor vikt.

Varmt välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Tillsättning av tjänsten sker under förutsättningen att erforderliga beslut fattas.

Vid erbjuden anställning genomförs ID kontroll.

Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sofia Frederiksen Angervall
031 792 10 70
Enhetschef Suzanne Billberg
031-792 18 02
Avdelningschef Peter Nilsson
031-792 16 62
SSR Susanne Wessman
031-792 10 00
Vision Annika Dimberg
031 - 792 10 00
Avdelningschef Frida Atterstam
031-792 16 96
Enhetschef Anna-Karin Eglén
031 - 792 16 82
Enhetschef Helene Ardestam
031 - 792 13 36
Fältsekreterare Tinna Molén
031-792 13 13
Metodutvecklare Eva Ahlstedt
031 792 10 52

Sammanfattning

Besöksadress

Gamla Kronvägen 34 43382 Partille
None

Postadress

Gamla Kronvägen 34
Partille, 43382

Liknande jobb


Socialsekreterare barn och familj

Socialsekreterare barn och familj

3 maj 2024

3 maj 2024

Socialsekreterare BoU

3 maj 2024