Socialsekreterare till modern enhet för ekonomiskt bistånd, mottagningsteam

Socialsekreterare till modern enhet för ekonomiskt bistånd, mottagningsteam

Arbetsbeskrivning

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Social- och arbetsmarknadsförvaltningen handlägger delar av socialtjänstens verksamheter i Mölndal. Med utgångspunkt i att arbete är en friskfaktor för individ, familj och samhälle arbetar vi för att öka vårt fokus på arbete, sysselsättning och rätt försörjning. Grundläggande för vårt arbete är att människor vill och kan ta ansvar för sina egna liv. Med ett starkt arbetsmarknadsperspektiv bidrar vi till att fler Mölndalsbor kommer ut i arbete och självförsörjning.

Enheten för Ekonomiskt bistånd är ett stöd i vår arbetsmarknadsprocess och är nära kopplat till enheten för Planering & Uppföljning. Enheten har ett mottagningsteam och ett team som arbetar med de löpande ärendena. Enheten arbetar med utveckling av ett digitaliserat och automatiserat försörjningsstöd med målsättning att huvuddelen av de som ansöker om ekonomiskt bistånd ska göra det digitalt. På enheten arbetar cirka 15 socialsekreterare och handläggare med ett dagligt stöd av två förste socialsekreterare och en enhetschef.

Vi arbetar nära varandra, är prestigelösa och ger varandra ett stort kollegialt stöd. Vi har extern handledning och som ny på arbetsplatsen får du bra introduktion för att du ska komma in i arbetet på ett bra sätt.

ARBETSUPPGIFTER
Enhetens gemensamma uppdrag är att utreda, bedöma och fatta beslut om rätten till ekonomiskt bistånd. Mottaget är ansiktet utåt och den första kontakten för sökande. Här gör vi kvalitativa grundutredningar, tillhörighetsutredningar samt bedömningar kring nöd och tillfälligt ekonomiskt bistånd. I arbetsuppgifterna ingår bland annat även jourärenden för icke aktuella personer.

En viktig del i arbetet är samarbete med de andra enheterna inom verksamheten och med externa aktörer. Du blir en del av en arbetsgrupp där det finns kollegialt stöd och där du förväntas delta i verksamhetens utvecklingsarbete.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan relevant högskoleutbildning. Du har god erfarenhet av att ha arbetat med handläggning av ekonomiskt bistånd och vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av att arbeta på en mottagning.

Du har en digital mognad och är intresserad av att arbeta med utvecklingen och digitaliseringen av försörjningsstödet. Har du arbetat med automatiserat försörjningsstöd tidigare så är det också meriterande. Du har också ett stort intresse för de juridiska frågorna kring handläggningen.

Du är engagerad, flexibel, ansvarstagande och driver ditt arbete framåt mot mål samt planerar ditt arbete på ett effektivt och strukturerat sätt. Du anpassar dig till förändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar och tar egna initiativ. Du är kommunikativ och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

På vår enhet hjälps vi åt, jobbar tillsammans och därför är det av stor vikt att du är samarbetsinriktad. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. På vår enhet värdesätter vi att du har ett gott professionellt bemötande med fokus på klienterna.

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under annonseringstiden.

Välkommen med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Katarina Olanders
031-795 33 40
Enhetschef Ann-Britt Uddgren
031-315 11 71
Facklig företrädare för SACO Birgitta Bergqvist
031-315 10 95
Facklig företrädare för Vision Helen Eriksson
031-315 11 29
Enhetschef Jennica Johansson
031-315 10 00
Enhetschef Lisa Eng
031-315 10 00
Enhetschef Carin Ekvall
031-315 11 48
Facklig företrädare för Vision Monica Olsén
031-16 87 62
Enhetschef Catarina Liljestrand
031-315 11 81
Enhetschef Tobias Berg
031-315 11 26

Sammanfattning

Besöksadress

Södra Ågatan 4 A-B 43182 Mölndal
None

Postadress

Göteborgsvägen 11-17
Mölndal, 43182

Liknande jobb


Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

26 april 2024

Socialsekreterare

Socialsekreterare

5 april 2024

26 april 2024

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

26 april 2024