Socialsekreterare till Mottagningsenheten familj/vuxen

Socialsekreterare till Mottagningsenheten familj/vuxen

Arbetsbeskrivning

Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.

Individ och arbetsmarknadsförvaltningen spänner över områdena Barn- unga och familj, Missbruk och psykisk ohälsa, Arbete och försörjning samt Vuxenutbildning. Vi skapar förutsättningar för trygga uppväxtvillkor och minskat utanförskap, förbättrad livssituation vid psykisk ohälsa och missbruk samt lärande och arbete. Vi ökar möjligheterna för individen till egen försörjning. Vi arbetar förebyggande och utifrån individens behov och möjligheter ger vi rätt stöd i rätt tid.

På mottagningsenheten för familj och vuxna arbetar 15 socialsekreterare, en samordnare och 3 administratörer och en enhetschef. Vi arbetar med att ta emot anmälningar/ansökningar gällande barn upp till 20 år samt oro för vuxna med missbruksproblematik. En del av arbetet innebär också att ge råd och stöd till enskilda personer och konsultation till myndigheter. Vi ansvarar för att avge yttranden till Transportstyrelsen.

ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten som socialsekreterare innebär att du tar emot anmälningar gällande barn och vuxna, gör skyddsbedömningar och förhandsbedömningar. Därefter fatta beslut om att inleda eller ej inleda utredning. Vid akuta situationer kan det bli aktuellt med placering av barn enligt Sol eller LVU samt LVM gällande vuxna. Tjänsten innefattar schemalagd arbetstid, såväl kvällar och helger, jour och beredskap.

KVALIFIKATIONER
Du som söker har socionomexamen och har du erfarenhet av socialt arbete inom kommunal socialtjänst med barn eller vuxna är det meriterande. Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Du har också en god förmåga till samverkan med både kollegor inom enheten och utanför enheten.

För att arbeta hos oss behöver du ha B-körkort.

Som anställd har du förmånen att arbeta på distans enligt överenskommelse. Vi tillämpar 6.2 som innebär 6 timmars arbetsplatsförlagd arbetstid och 2 timmar för kompensutveckling och friskvård. Vi har handledning av extern handledare.

ÖVRIGT
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb